Wat is een gedachte?

Yannick , 16 jaar
4 april 2016

Ik vraag me al lang af wat een gedachte precies is. Uit wat bestaat een gedachte? Want je hersens zij tenslotte maar een hoopje atomen. Dus hoe kan het dat deze atomen een bewustzijn kunnen hebben en kunnen denken?

Beste Yannick,

Deze vraag houdt mensen al eeuwenlang bezig. Het is inderdaad de vraag hoe materie en de fysische werking ervan (moleculen en atomen, elektrische activiteiten, chemische activiteiten,...) aanleiding kunnen geven tot gedachten en tot een bewustzijn. En eigenlijk is het antwoord dat we dat niet weten. We kunnen proberen te beschrijven hoe cellen en hun verbindingen werken en netwerken gevormd worden die nodig zijn voor bepaalde functies, maar wat die functies, zoals gedachten, precies zijn weten we niet. Meestal wordt het beschreven als een "emerging property" van de hersenen. Een van de best bekende beschrijvingen van dit probleem wordt gegeven door David Chalmers, die je zeker kan terugvinden op internet. Hij beschrijft het als "the hard problem". Dit in tegenstelling tot "the soft problem" dat net gaat over de werking van het zenuwstelsel, dat we heel goed kunnen proberen te onderzoeken en beschrijven zoals gezegd. Misschien kan je met deze referentie in gedachten iets meer gaan lezen over wat wetenschappers over jouw nobelprijsvraag vinden.

Vriendelijke groeten,

Prof. Dr. P. Santens UZ Gent

Prof Patrick Santens

Neurologie en neurowetenschappen. Neurodegeneratieve ziekten zoals Parkinson, Alzheimer. Cognitieve stoornissen en bewegingsstoornissen.

Universiteit Gent