Is er zoiets als onvervormde tijd?

Hendrik, 16 jaar
13 juli 2015

Als tijd kan worden vervormd door acceleratie en zwaartekracht, dan is overal in het universum tijd dus vervormd, want elk punt kan ten opzichte van een ander punt worden gezet, waardoor het punt t.o.v. het andere punt beweegt.

Mijn vraag is nu: Wat is tijd als het niet te maken heeft met deze factoren? Stopt het met bestaan, bekomt men dan "basistijd" of gebeurt er iets helemaal anders? En als er zoiets is als "basistijd" hoe berekent men dat dan?

Proficiat, je bent gestoten op één van de diepste implicaties van de relativiteitstheorie: er is geen absolute tijd.

De relativiteitstheorie leert ons dat alles relatief is. Dit betekent dat je alles moet beschouwen ten opzichte van een bepaalde waarnemer. Voor jezelf loopt de tijd altijd aan 1 seconde per seconde, dat zal nooit veranderen. Maar wanneer je naar een klok kijkt die beweegt ten opzichte van jezelf, of die zich in een ander gravitatieveld bevindt, dan zal je zien dat die klok aan een andere snelheid tikt dan de tijd die je zelf ervaart.

Iemand die met die andere klok meebeweegt zal dan weer jouw klok "anders" zien tikken. En jullie zullen beiden gelijk hebben. Absolute tijd bestaat niet, de enige referentie die je hebt is je eigen tijd, die per definitie nooit verandert. Maar die zal altijd relatief zijn voor een ander.