Is kokosbloemsuiker gezonder dan gewone suiker?

Pascal, 46 jaar
5 maart 2015

Ik kreeg van een collega te horen dat zijn vrouw kokosbloemsuiker heeft aangeschaft omdat deze veel gezonder zou zijn. Nu ja na enig opzoeken blijft suiker toch suiker dus in welk opzicht zou deze dan gezonder zijn? Op bepaalde sites spreekt men van een glycemische index van 35, maar dan wordt er weer gezegd dat die waarde niet klopt omdat men deze verkeerd zou hebben opgemeten. Die waarde van 35 is wel de enige waarde die ik kan vinden. Wat is nu de echte glycemische index waarde van kokosbloesemsuiker? En is die wetenschappelijk echt gezonder en waarom?

Antwoord

Beste Pascal,

U heeft gedeeltelijk gelijk door te stellen dat suiker suiker is. Het is nl. zo dat de suikerlobby de consument voortdurend in de war probeert te brengen door aan suiker andere namen toe te kennen en op den duur ziet de consument door het bos de bomen niet meer. Kokosvetten hebben een licht voedingsvoordeel omdat ze veel kortere vetzuurketens hebben, hetgeen het metabolisme ten gunste zou beïnvloeden. Die betere eigenschappen tracht men dan ook op de kokossuiker over te dragen en men probeert die dan als veel gezonder voor te stellen.  Als het om kokosbloessemsuiker gaat, dan bevat die allicht zeer grote hoeveelheden fructose, en in grote hoeveelheden is fructose een waar vergif. Het is niet helemaal zo dat suiker suiker is, want grote hoeveelheden toegevoegde fructose zijn een waar vergif. Het is dus niet enkel de glycemische index die belangrijk is, want fructose doet die bijna niet stijgen, maar is wel ongezond in hoge hoeveelheden (zie hieronder). Het feit dat de GI slechts 35 is, duidt er wel op dat er veel fructose in het mengsel zit (gewone suiker heeft een GI= 70).

- kleine hoeveelheden, (tot ≈ 10 à 15  g/dag): gunstige invloed op vetmetabolisme en dit enkel in hypocalorische toestand, bv. bij vasten. Blijf dus vruchten eten omdat u dan niet teveel fructose zal binnenkrijgen.

- grote hoeveelheden: = groot vergif. Momenteel gebruiken we tot 75 g toegevoegde fructose en/of glucose-fructose siropen, zelfs “biologische” siropen zoals ahornsiroop etc.

(1) indien men gezonde ratten gedurende 2 weken fructose of glucose-fructose siropen voedert, ontwikkelen ze type 2 diabetes (cfr. oude literatuur voor fructose, en 2014, werk Jeppesen, Denemarken voof glucose-fructose siropen)

(2) insuline-resistentie wordt geïnduceerd door grote hoeveelheden fructose. Dit komt door een bijna volledige opname in de lever en synthese van verzadigde vetten in de lever. De opname van glucose in de lever wordt beperkt door de glucosetransporters, maar bijna alle fructose kan vrij de lever in en die wordt dan omgezet in verzadigde vetten.

(3) vetophoping in de lever leidt tot een zgn. vette lever, waardoor andere ziekteprocessen een grote kans krijgen (vergelijkbaar met vette lever van zware drinkers)

(4) grote hoeveelheden fructose  stimuleren pancreas-kankers (≈ 5 % kans op overleving) (Liu et al. 2010)

(5) grote hoeveelheden fructose veroorzaken een  remming van het leptine-hormoon waardoor we geen verzadigingsgevoel meer hebben en daardoor overdadig veel eten. Gevolg is obesitas en de bijhorende ziekten

(6) werk van Harrell et al. (2014) duidt op hogere graad van angst en depressie (volledige publicatie van data nog niet beschikbaar).

Mvg,

Jan

Reacties op dit antwoord

Er zijn nog geen reacties op deze vraag.

Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.

Zoek andere vragen

© 2008-2020
Ik heb een vraag wordt gecoördineerd door het
Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen