Wat (welk soort deeltje) zorgt ervoor dat bij 2 magneten of 2 massa's de ene naar de andere wordt toegetrokken ?

filiep, 43 jaar
13 juni 2008

ik zoek nog steeds naar het antwoord op de vraag wat er zich tussen 2 massa's of 2 magneten bevindt, zodat er een kracht uitgeoefend wordt die beide tot mekaar doet aantrekken.er moet toch ergens een impact van (elementaire) massa zijn die hiervoor de energie vrijstelt?

Deze 2 verschijnselen worden veroorzaakt door krachten, in het geval van magneten: de elektromagnetische kracht, in het geval van 2 massa's: de zwaartekracht.

Al heel lang stellen wetenschappers zich de vraag of een object een kracht op een ander kan uitoefenen van op afstand zonder fysiek contact tussen beiden.  Het is pas ongeveer een eeuw geleden dat er daadwerkelijk een doorbraak is gekomen in het beantwoorden van deze vraag.

Wat betreft de elektromagnetische kracht (o.a. het aantrekken of afstoten van een magneet door een andere), is het antwoord ondertussen gekend dankzij o.a. de kwantum elektrodynamica. Deze kracht is de uiting van de uitwisseling van energiepakketjes, genaamd fotonen tussen elektrisch of magnetisch geladen deeltjes. Fotonen zijn heel bijzondere massaloze elementaire deeltjes, we komen ze dagelijks tegen onder de vorm van licht.

Wat betreft de zwaartekracht (aantrekking tussen 2 massa's), is het een beetje moeilijker. De fysici gaan er vandaag vanuit dat ook deze kracht een uiting is van de uitwisseling van een elementair deeltje: de gravitron. Dit deeltje werd echter nog nooit waargenomen.

Er zijn in totaal 4 fundamentele krachten (krachten waarvan alle andere krachten afkomstig zijn), de elektromagnetische kracht en de zwaartekracht zijn 2 van deze 4 krachten. De 2 andere krachten zijn de zwakke kernkrachten en de sterke kernkrachten.

Meer informatie over de fundamentel krachten kan u vinden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Fundamentele_krachten