Als een brandstofmotor een generator kan aandrijven voor de batterij van een hybride auto en ook remmen de batterij oplaadt, waarom kan rolweerstand van een wagen ook geen elektrische energie geven?

leo, 58 jaar
13 mei 2014

Ik zie dat bij een hybride auto behalve de aandrijving door de brandstof motor de batterijen intussen oplaadt. Ik lees ook dat remmen de batterij van een hybride auto voedt. Als remmen dan elektrische energie geeft (weerstand dus), dan moet bijv. rolweerstand van een wagen (is toch ook een vorm van afremmen) elektrische energie opleveren? In feite heb ik het over energie waar men maximaal energie (elektriciteit) uit puurt naar analogie met zonnenenergie = elektrische energie. Dank bij voorbaat.

Antwoord

Dag Leo,

Mijn verontschuldiging dat ik het antwoord eerst verkeerd had ingediend, waardoor het even heeft geduurd tot ik een herinnering kreeg dat de vraag nog openstond.

Wanneer een hybride uitbolt heb je twee opties:

  1. Ofwel laat je de wagen vertragen door de wrijving: lucht- en rolweerstand. Op die manier kan je echt wel erg ver bollen, dat komt overeen met een klassieke wagen die je ontkoppeld laat uitbollen. Dat is de normale toestand wanneer de hybride in "DRIVE" staat.
  2. Ofwel schakel je de generator in: je maakt dan elektriciteit, en je bolt uiteraard minder ver. De wagen verliest dan kinetische energie (snelheid) door de weerstand van de luct, door de rolweerstand en door de weerstand die de generator oplevert. Dat is de toestand wanneer de hybride in "BRAKE" staat. Dat doe je vooral bij druk verkeer, of in heuvelachtig gebied. Hierdoor genereer je ook energie wanneer bergaf rijdt. In heuvelachtig gebied gebruikt een hybride hierdoor weinig energie.

Groetjes.

Reacties op dit antwoord

Er zijn nog geen reacties op deze vraag.

Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.

Zoek andere vragen

© 2008-2020
Ik heb een vraag wordt gecoördineerd door het
Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen