Wat was de invloed van de beurscrash in 1929 op de filmproductie in de Verenigde Staten?

Laura, 18 jaar
24 maart 2014

Antwoord

Het populaire antwoord is dat de filmindustrie bloeide, omdat mensen tijdens de Great Depression nood hadden aan escapisme. In werkelijkheid was het wat complexer.

Ten eerste was de filmindustrie wel degelijk economisch in problemen tussen 1929 en 1939. De groei in de jaren 1920 had ervoor gezorgd dat studios steeds groter werden, films langer en indrukwekkender, de sterren groter en duurder, en er ook zwaar geïnvesteerd was in cinemazalen. Ook nieuwe technologie kostte veel geld: rond 1929 werd de geluidsfilm geïntroduceerd, werden animatiefilms in kleur uitgebracht en veranderden de meeste maatschappijen hun beeldverhouding (gewoonlijk naar steeds grotere en vooral bredere schermen), allemaal met zware verbouwingen in de filmzalen tot gevolg. Daarvoor werd veel met geleend geld gewerkt. Het publiek liet het ook afweten: rond 1933 haalde men slechts 60% van de bezoekersaantallen van 1925. De maatregelen waren drastisch: lagere salarissen en productiekosten, en verkooptrucs als twee films per avond, kortingen of zelfs loterijen met een geldprijs voor het winnende filmticket.

Ook waren niet alle Hollywoodproducties uit de jaren 1930 een ontsnapping uit de werkelijkheid: het was ook het hoogtij van de gangsterfilms, van film noir en van scherpe komedies (van The Great Dictator en Modern Times tot Duck Soup en de films van Mae West). De keuring van films startte in de VS pas in 1934 (op basis van de eerder vrijblijvende Hays Code uit 1930), net door de bloei van het aantal films met geweld, sexuele toespelingen of vloekwoorden. Het was die Breen Commission die er enerzijds voor zorgde dat er meer substantiële vrouwelijke filmrollen kwamen, maar anderzijds ook dat studio's voor hun films liever politieke en ethische thema's vermeden - waar de beurscrash eerst voor fellere films had gezorgd, volgde pas vijf jaar later een tegenreactie waarbij Hollywood weer bravere films maakten waarbij je kon wegdromen. De 'screwball' romantische komedies van Frank Capra waren daar voorbeelden van.

Reacties op dit antwoord

Er zijn nog geen reacties op deze vraag.

Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.

Beantwoord door

Dr. Karl Catteeuw

Geschiedenis van opvoeding en onderwijs, Roemeens, muziek

Katholieke Universiteit Leuven
Oude Markt 13 3000 Leuven
https://www.kuleuven.be/

Zoek andere vragen

© 2008-2021
Ik heb een vraag wordt gecoördineerd door het
Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen