Als alle atomen in je lichaam vernieuwd worden, worden dan ook je moleculen en DNA vernieuwd?

Justin , 38 jaar
11 december 2013

Dag Justin,

Er zijn twee aspecten aan deze vraag:

Ten eerste worden de cellen, moleculen en dus ook het DNA in je lichaam constant vernieuwd. Menselijke cellen hebben een bepaalde levensduur. Wanneer het lichaam oordeelt dat een cel te oud is geworden, wordt deze afgebroken en de bouwstoffen voor een groot deel gerecycleerd. Op dat moment worden grotere moleculen (zoals eiwitten en DNA) omgezet in kleinere moleculen, die opnieuw gebruikt kunnen worden of als afval worden afgevoerd.

Ten tweede wat betreft de atomen. Atomen zijn de eenheden waarmee moleculen worden opgebouwd. Atomen krijgen we binnen via de lucht (bijvoorbeeld in de vorm van de zuurstof die we uit de lucht opnemen) en natuurlijk uit de voeding. De atomen die we afvoeren, voeren we af via de lucht (in de vorm van de kooldioxide die we via de longen uitademen) of via urine, stoelgang, zweet enzoverder. Op die manier is er dus een constante opname en afvoer van atomen in de vorm van moleculen.

Conclusie: je cellen en moleculen (zoals DNA) worden constant vernieuwd, en er is ook een constante aan- en afvoer van atomen.

Met andere woorden, de kans dat je op het einde van je leven nog een atoom bevat dat je ook bezat toen je werd geboren, is bijzonder klein. Om over na te denken.

Groeten,