De methode "effectieve microorganismen" uit Japan zou gezondheid verbeteren. Is daar iets wetenschappelijk over onderzocht?

jerry, 58 jaar
9 juni 2008

Deze "EM" zouden schadelijke stoffen neutraliseren en het microleven aanpassen zodat alle ziekten in de landbouw en de dieren wegblijven. Afgeleid is er ook EM X,een zeer verdunde oplossing die preventief een teveel aan oxidatie in het lichaam zou voorkomen. In hoeverre is er daar reeds onderzoek op gedaan en met welk resultaat?

Ik vermoed dat u refereert naar probiotica: micro-organismen (bacteriĆ«n (vnl. lactobacillen) en fungi (bvb. Saccharomyces cerevisiae = bakkersgist)) die bij inname de spijsvertering zouden verbeteren en/of de immuunweerstand zouden verhogen. Aangezien u geen bronvermelding opgeeft, is het moeilijk te achterhalen om welke organismen het hier gaat, maar Yakult is bvb. een Japanse firma die probiotica op de markt brengt.

De effecten worden door veel wetenschappers onderzocht, en gunstige effecten zijn zeker al vastgesteld, alleen bestaat er over het mechanisme nog veel onduidelijkheid.

• 09/06/2008 - jerry (vraagsteller)