Welke soort bacteriën komen voor op konijnenkeutels?

Ruben, 16 jaar
21 oktober 2013

Beste,

Ik vroeg me af wat het verschil was tussen bacteriën die zich bevinden op de ene soort van konijnenkeutels en niet op de andere soort van konijnenkeutels. Want mijn hond durft deze wel eens opeten dus ik vraag me af of dit niet schadelijk is voor hem. Ook vroeg ik me af wat het verschil is tussen konijnenkeutels die nog niet opnieuw zijn opgegeten door het konijn zelf en degene die het konijn wel al terug naar binnen heeft gespeeld en vervolgens naar buiten gewerkt qua bacteriën.

Mvg

Konijnen produceren inderdaad twee soorten keutels.

De gewone keutels zijn rond, hard en wat bruinig van kleur. Hoe bruiner, hoe meer het konijn hooi heeft gegeten. Deze keutels kan je vinden in het hok van het konijn of in de natuur waar er konijnen voorkomen. Deze keutels zijn het eindproduct van de vertering.

De andere keutels vind je normaal niet terug daar het konijn ze onmiddellijk van de anus weer opneemt. Deze keutels worden blindedarm keutels of in het Engels “cecotropes” genoemd. De blindedarm keutels hebben meer de vorm van een druiventros. Ze zijn zwart en hebben een indringende geur. Ook hebben ze een soort slijmlaagje waardoor de keutels wat lijken te glimmen. Het konijn neemt deze keutels op omdat cellulose moet afgebroken worden door de bacteriën die voornamelijk in de dikke darm zitten, maar de opname van de voedingsstoffen gebeurt in het stuk van de darm dat ervoor ligt namelijk de dunne darm. Dus neemt het konijn zijn blindedarm keutels weer op die een slijmlaag bevat, die de bacteriën uit de blinde darm beschermd die ondertussen de cellulose uit het hooi afgebroken hebben. De afgebroken cellulose passeert opnieuw de dunne darm en daar kunnen alle nuttige voedingsstoffen eruit gehaald worden. Vervolgens verlaat de onverteerbare resten als gewone keutels het lichaam van het konijn.

Als honden keutels opeten, zullen dit voornamelijk de gewone keutels zijn. De soorten bacteriën zullen tussen de gewone en blindedarmkeutels niet verschillen wel zullen de aantallen per gram keutels wellicht verschillen. Hierover is er niet onmiddellijk literatuur te vinden.

De keutels van gezonde konijnen zijn niet echt gevaarlijk voor honden maar konijnen kunnen via de keutels (feces) en ook de urine een aantal ziekten overbrengen. Deze bacteriën en parasieten veroorzaken ook problemen bij het konijn. http://www.dierenforum.nl/forum/website.php?page_id=23&web_id=874

Bacteriën die aanwezig kunnen zijn in konijnenkeutels en die bij honden problemen geven zijn:

Leptospira, veroorzaakt Leptospirosis kan bij hond aanleiding zijn tot overgeven, koorts, diarre en pijn in de buik. Het wordt verholpen met antibioticum.

Clostridium difficile  zou eventueel problemen kunnen geven, maar dit is niet eenduidig.

Parasieten die aanwezig kunnen zijn in konijnenkeutels en die bij honden problemen geven zijn:

Eimeria is een kleine eencellige die men regelmatig terugvindt bij konijnen en coccidiosis veroorzaakt. Deze parasiet kan de hond volgende symptomen bezorgen verlies van eetlust, bloedige diarree en dehydratatie. Soms heeft de hond er helemaal geen last van maar kan hij de ziekte overbrengen naar andere honden vooral pups die wel ziek kunnen worden. De ziekte kan behandeld worden met sulfamiden. De hond bouwt na een tijd ook zijn eigen immuniteit op tegen deze ziekte.

Giardia duodenalis. Konijnen dragen soms deze parasiet als een deel van hun darmflora en hebben er weinig last van. Voor de hond is dit wel een probleem. Hij krijgt er diarree van.

Cryptosporidium. Deze eencellige komt bij heel wat diersoorten voor ook vissen en reptielen. Dit kan leiden bij de hond tot milde diarree. De besmetting kan bij jonge honden ernstig zijn.

Een besmette hond kan gevaarlijk zijn voor HIV positieve personen.

Welke bacteriën vindt men in konijnenkeutels:

De grootste aantallen zijn de anaerobe bacteriën n.l. soorten van Bacteroides (ongeveer 109 k.v.e = kolonievormende eenheden/g feces) en Clostridium  (ongeveer 108 k.v.e/g feces).

Daarnaast zijn er ook gramnegatieve aerobe staafvormige bacteriën (ongeveer 105 k.v.e/g feces) en grampositieve aerobe staven (ongeveer 105 k.v.e/g feces) en nog wat grampositieve aerobe kokken (ongeveer 103 k.v.e/g feces). http://www.jimmunol.org/content/165/4/2012/F5.expansion.html