Wat is na een ongeval het economisch verlies van een auto?

Walter, 62 jaar
22 augustus 2013

Mijn geparkeerde auto werd beschadigd door een andere auto; de andere partij en haar verzekeringsmaatschappij hebben onmiddellijk de burgerlijke aansprakelijkheid aanvaard.
Via een regeling die de verzekeringen hanteren heeft mijn eigen maatschappij het dossier verder afgewerkt.
De auto is nog te herstellen, maar de herstellingskosten bedragen significant meer dan de, volgens de verzekering vastgestelde, waarde van vóór het ongeval. De verzekering weigert om het voertuig te laten herstellen omdat het volgens hen een "economisch totaal verlies" betreft. Op mijn herhaalde vragen op welke wetgeving zij zich steunen om zich er zo makkelijk van af te maken, heb ik geen antwoord gekregen. Mijn makelaar heeft op een bepaald moment verwijzen naar een uitspraak van een politierechter van 1987. Is hier het burgerlijk wetboek niet van toepassing?

Antwoord

Het geheel is gebaseerd op het basisprincipe dat de verzekering de volledige schade en niet meer dan de volledige schade hoeft te vergoeden. Het rare effect zit hem in de restwaarde. Een voorbeeld: stel u hebt een wagen die voor ongeval een waarde heeft van 10.000€. U hebt een ongeval en de herstelkost bedraagt 6000€. Je zou denken dat de verzekering dan de wagen zal laten herstellen. De verzekering zal ook het wrak aanbieden aan een aantal opkopers die het wrak weer verder verkopen in onderdelen zoals bijvoorbeeld de motor en deze bieden 5000€ voor het wrak. Als de verzekering u dan 10.000€ betaalt, dan kunnen ze het wrak verkopen voor 5000€ dan kost hen de zaak slecht 5000€ in plaats van 6000€ om de wagen te herstellen.

Alles valt en staat dus met de waarde voor ongeval. Indien de wagen voor ongeval een waarde zou hebben van 12.000€ is het een heel ander verhaal. Het is nu juist deze waarde voor ongeval waar nogal eens discussie over bestaat. Het is de expert die deze waarde bepaalt. Bij een recente wagen is dit niet echt een probleem. Er zijn voldoende aanknopingspunten zoals bijvoorbeeld de gemiddelde verkoopprijzen van een gelijkaardige wagen. Het is trouwens op deze manier dat deze waarde voor ongeval wordt bepaald. Als u twijfelt aan de waarde voor ongeval, kijk dan op internet naar de prijs van gelijkaardige wagen, maak het gemiddelde en trek er 10% als onderhandelingsmarge af en je hebt de waarde voor ongeval. Anders is het bij bijvoorbeeld oldtimers. Wat is hiervan de waarde? Het is ook hier dat er vaak discussie over ontstaat. Hier wordt de waarde sterk bepaald door de staat van de wagen en de uitgevoerde werken aan de waarde. Indien er geen overeenstemming bestaat, zal de wagen naar waarde geschat worden door een kenner ter zake of in extreme zaken door verschillende experten in oldtimers. Klassiek is het dan dat bijvoorbeeld alle partijen hun expert aanstellen en dat hiervan bijvoorbeeld het gemiddelde van de geschatte waarde als waarde voor ongeval zal worden aangenomen.

Reacties op dit antwoord

Er zijn nog geen reacties op deze vraag.

Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.

Zoek andere vragen

© 2008-2021
Ik heb een vraag wordt gecoördineerd door het
Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen