Wat heeft kinesitherapie met fysica te maken?

Rekha, 14 jaar
29 mei 2013

Ik ken iemand die kinesitherapie wou studeren, maar dit niet heeft gedaan omdat er fysica op het programma stond. Nu vraag ik me af wat deze twee gemeenschappelijk hebben met elkaar. Alvast bedankt.

Eerst en vooral: fysica omvat alles! Elke wetenschap is fysica :-) (en wiskunde is een gereedschap om fysica mee te doen). In het geval van Kinesitherapie is het belangrijk dat je begrijpt hoe krachten werken op beenderen, op gewrichten. Hoe spieren hun 'momenten' (een maat voor het rotatie-effect van een kracht) creëren. Hoe versnelling en beweging in elkaar zit. Gewoon stappen, lijkt voor ons eenvoudig, maar is eigenlijk al ingewikkeld en heeft fysica nodig: zie de bijlage. Hoe botten breken. Elasticiteit. Druk. Stabiliteit. Evenwicht. Hefbomen. Allemaal fysica (natuurkunde). Zelfs elektriciteit is belangrijk: hoe zenuwbanen signalen doorgeven aan spieren, en hoe pijnprikkels communiceren met de hersenen volgens fysische principes. In het kort, een heel klein maar toch belangrijk deel van de fysica, namelijk biomechanica, is echt wel nodig voor een kinesist. En zelfs in je dagelijkse leven is kennis van de fysica een handigheid die je kan helpen de zaken te begrijpen die rondom je gebeuren.

Dr. Jan Buytaert