Waarom zit er een prijsverschil tussen halfvolle melk in dezelfde winkel? Is de melk anders?

jeroen, 23 jaar
16 februari 2013

Ik het koelvak van de supermarkt zie ik verschillende merken halfvolle melk die in prijs verschillen. Is de melk in het pak daadwerkelijk verschillend?

Antwoord

Beste Jeroen,

Er zijn verschillende redenen waarom de prijs van een ogenschijnlijk gelijkaardig product toch kan verschillen. Ten eerste kan het zo zijn dat de kwaliteit effectief beter is voor het duurdere product, omdat men bv. andere ingrediënten (basis) gebruikt, men meer handelingen doet tijdens het productieproces, etc. Maw: de productiekost van de melk kan hoger liggen waardoor een hogere eenheidsprijs in de winkel nodig is. Ten tweede zijn consumenten bereid om meer te betalen voor bepaalde merken. Deze merken hebben wat men in marketing 'brand equity' noemt: consumenten kennen het merk, vertrouwen het, linken het met hoge kwaliteit en zijn bereid een price premium (een meerprijs) te betalen ook al is het basisproduct (het core en actual product) niet verschillend. Uit verschillende blind taste tests blijkt dat een grote meerderheid van de consumenten het verschil niet proeft tussen Coca Cola en Pepsi. Toch geniet Coca Cola vaak de voorkeur en kunnen zij een hogere prijs in de winkel betalen omdat ze een hogere brand equity hebben. Tenslotte, en dit is gerelateerd aan het vorige punt, is er bij prijszetting ook erg veel psychologie betrokken. Consumenten associëren een hoge prijs met betere kwaliteit, dit noemt men de prijs-kwaliteitrelatie. Merken die dus een hogere status (kwaliteitsvol) willen bereiken zullen om die reden vaak een iets hogere (premium) prijs kiezen. In veel gevallen gaat dit gepaard met een beter basisproduct (effectief betere kwaliteit), maar dat is zeker niet altijd zo.

Om een antwoord op je vraag te geven: is de melk daadwerkelijk verschillend - dat kan, maar dat is zeker niet noodzakelijk het geval. (veel nationale merken - die typisch een hogere prijs hebben - produceren ook de private label producten. Maw: die PL producten worden door dezelfde bedrijven gemaakt, maar typisch wel met kostenbesparende aspecten - minder goed basisproduct, minder handelingen, andere goedkopere verpakking, geen reclame, etc.)

Hopelijk geeft dit een antwoord op je vraag.

Succes,

Els Breugelmans

Geassocieerd docent KU Leuven, vakgroep Marketing

Reacties op dit antwoord

  • 21/02/2013 - jeroen (vraagsteller)

    beste Els, hartelijk dank voor de moeite die je genomen hebt om mijn vraag te beantwoorden. De marketingreden voor het prijsverschil snap ik, mijn vraag was of de melk in het pak daadwerkelijk verschilt. Die vraag kan misschien alleen beantwoord worden door de melkfabriekant. Ik heb daarom besloten hen dezelfde vraag te stellen en te hopen op een eerlijk antwoord. Hartelijke groeten, Jeroen Neus

Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.

Zoek andere vragen

© 2008-2021
Ik heb een vraag wordt gecoördineerd door het
Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen