Wat betekent 'specifiek' in de term 'specifieke complexiteit'?

Nina, 17 jaar
8 februari 2013

De uitleg van specifieke complexiteit binnen Intelligent Design: een letter is specifiek maar niet complex, en een verzameling letters is complex maar niet specifiek. Wat betekent specifiek in deze context?

Een verzameling letters is complex maar het wordt pas specifiek als het een betekenis heeft. Dus als het een woord uit de woordenschat vormt. Het wordt dan zinvolle informatie.

Volgens creationisten kan zinvolle biologische informatie, DNA dat codeert voor een bepaalde functionele structuur, niet door toeval (willekeur) ontstaan. Of zou de kans daartoe te klein zijn, zodat er een goddelijke drijvende kracht moet bestaan. Dit is onzin, en experimenten met bacteriën bv. hebben aangetoond dat nieuwe biologische eigenschappen wel degelijk door toevallige herschikkingen van DNA kunnen ontstaan. Hetgeen creationisten niet inzien, is dat natuurlijke selectie door het milieu de drijvende kracht is van de evolutie. Uit een zeer groot aantal door toeval ontstane DNA-combinaties, worden welbepaalde combinaties uitgeselecteerd omdat ze beter functioneren in dat milieu. De natuurlijke selectie stuurt dus de evolutie, en is niet willekeurig. Het is enkel het ontstaan van nieuwe DNA-combinaties, de grondstof voor evolutie, dat willekeurig verloopt.