Is alchemie een vorm van fysica of chemie?

Nathan, 16 jaar
8 januari 2013

We hebben een opdracht voor fysica waar we aan de hand van een artikel een fysicus moeten voorstellen. En nu is er een artikel waarin wordt vermeld dat ze goud in kwik hebben kunnen veranderen door een proton aan de kern toe te voegen.

Is dit dan fysica, en goed om voor te stellen, of chemie?

Beste Nathan,

Eerst was ik een beetje verwonderd met je vraag, omdat alchemie het soort chemie was dat bedreven werd laat ons zeggen in de 15de en 16de eeuw. Hierbij geloofde men dat door verschillende "elementen" te mengen, men onedele metalen kon veranderen in goud. Vanuit het perspectief van onze kennis over atomen en chemische processen is het nu gemakkelijk te begrijpen dat zoiets nooit zou werken. Dit omdat de aard van een element voortvloeit uit de samenstelling van de kern van atomen, namelijk het aantal protonen dat in deze atoomkern aanwezig is. Chemische processen komen tot stand door reorganisatie van de elektronen en niet door de samenstelling van de atoomkern. Dat hoort eerder tot het domein van de fysica. Dus als je verwijst naar een proces waarbij door een proton op te nemen een element omgezet wordt naar een ander element dan is dat fysica en geen chemie, maar ook geen alchemie. Dit laatste was een soort chemie die uitging van een verkeerd idee van wat elementen zijn en hoe elementen tot stand komen, dus in zijn doelstellingen gedoemd om te mislukken. Aan de andere kant heeft het in die tijd wel veel chemische kennis opgeleverd.

Vriendelijke groeten,