Hoe zou de wereld er uit zien als krachten niet kwadratisch maar in gelijke verhouding toe/afnemen?

marinus, 40 jaar
12 december 2012

Zou de wereld/universum nog leefbaar(der) zijn? Immers de zwaartekracht neemt toe maar ik heb ook minder brandstof nodig om te rijden etc. En wat voor gevolgen zou dat hebben voor ons lichaam?
En wat is eigenlijk de oorzaak dat dingen kwadratisch toe- of afnemen?

Als de zwaartekracht met 1/r daalde ipv met 1/r^2, dan zouden er gewoon geen regelmatige banen van planeten rond een ster bestaan.  Het leven zoals we het kennen vereist aardse planeten met water en met een stabiele geschiedenis om te bestaan, en dat zou dus niet het geval zijn.

Het leuke aan de 1/r^2 verder is dat die goed compenseert voor het feit dat het oppervlak van een bol evenredig is met r^2.  Op een afstand 2d staan er gemiddeld 4 maal meer objecten dan op een afstand d, en elk van die objecten trekt 4 maal minder hard aan ons.  Op die manier trekken alle afstanden even hard.  Indien de gravitatie met 1/r ging, zouden verder gelegen gebieden globaal steeds meer invloed hebben op ons, en krijgen we een wel raar heelal.  Maar dat is geen rigoureuse verklaring waarom het zo moest zijn als het is.

Wel durven sommigen uw redenering omdraaien: de gravitatie gaat volgens 1/r^2, juist omdat we in een andere wereld niet hadden bestaan.  In zijn simpelste vorm is dat triviaal: over een wereld waarin we niet kunnen bestaan, kunnen we niet getuigen.  Maar het is eigenlijk geen wetenschap van te stellen dat de wereld bedoeld is om ons te doen bestaan.