Een bevruchte eicel gaat zich delen. Daarom moeten er DNA gerepliceerd worden door DNA polymerase en afgeschreven worden door RNA polymerase. Zijn deze enzymen al aanwezig in de onbevruchte eicel?

Cato, 19 jaar
27 oktober 2012

De polymerasen zijn eiwitten, die moeten dus eerst gevormd kunnen worden, maar hoe worden ze zelf gevormd in een bevruchte eicel? Bij retrovirussen zit al wat reverse transcriptase in het virus zelf wanneer het een cel infecteert. Is dit ook zo bij een eicel?

Beste Cato,

Een eicel, die in het lichaam van de mama aanwezig is, bevat alle nodige enzymen om deze reacties uit te voeren. Deze cel leeft, verbruikt energie, neemt voedingsstoffen op, net zoals bij de andere lichaamscellen. Een eicel zal dus ook steeds de nodige enzymen bevatten om dergelijke reacties uit te voeren, die zijn daar al aanwezig en hoeven niet meer (opnieuw) gemaakt te worden. Op het moment dat de bevruchting plaatsvindt, zal enkel het erfelijk materiaal van de vader de eicel binnengaan, maar niet de rest van de zaadcel. Alle componenten voor de verdere ontwikkeling van de eicel komen dus initieel van de mama en zijn reeds aanwezig van voor de bevruchting. Wat betreft retrotranscriptase: dit is een mechanisme dat specifiek bij virussen werkt. Bij het kopiëren van DNA of aanmaken van RNA is dit niet nodig en dit komt dus ook niet voor bij de mens in deze context.

Zo, ik hoop dat dat wat duidelijker is nu,