Wanneer is de wetenschap begonnen?

Thanika, 10 jaar
7 oktober 2012

En wie werd erkend als de eerste wetenschapper?

Dag Thanika,

Daar stel je wel een heel moeilijke vraag. Dit is namelijk zo lang geleden dat er geen geschriften of monumenten meer overgebleven zijn uit die tijd. We kunnen alleen voortgaan op wat latere schrijvers neergeschreven hebben, en dat hadden ze dan zelf van "horen zeggen".

Die schrijven dat de eerste wetenschapper Thales was. Hij leefde in Milete, een stad(je) aan de oostkant van de Middellandse Zee, waar men toen Grieks sprak. Hij zou geleefd hebben van het jaar 625 vóór de geboorte van Christus (wat men afkort a.C.n.) tot 547 a.C.n., dus zo'n 2610 jaar geleden.

Hij was de eerste die de oorzaken van wat in de natuur gebeurt in de natuur zelf zocht en niet in duistere krachten van goden en geesten. Regen komt uit de wolken , zei hij, en niet van de goden.
Hij was ook de eerste wiskundige (althans de eerste waarvan we iets weten). Zo kon hij de hoogte van een piramide in Egypte bepalen door haar schaduw op te meten op een dag dat de zon 's middags zó staat (op 45° hoogte) dat van alle rechtstaande voorwerpen de schaduw op de grond even lang is als hun hoogte. Hij wist dus op voorhand op welke dag dat zou gebeuren, en dus moet hij ook een goed sterrenkundige geweest zijn.

Ook in China moeten er toen slimme mensen geweest zijn, maar daarover kennen we alleen legenden en niets precies.

Prof. Frans Cerulus

fysica, speciaal klassieke theoretische mechanica, electromagnetisme, quantummechanica, geschiedenis van de fysica .