Wat is het precieze verschil tussen fysica en chemie?

Mehmet Ali, 19 jaar
26 september 2012

Beste Ik vraag mij af wat het precieze verschil is tussen fysica- en chemiestudies. Focust men binnen chemie voornamelijk over de veranderingen van deeltjes, en gaat fysica over deeltjes in het algemeen, of zie ik dat totaal verkeerd?

Beste Ali,

Het verschil tussen chemie en fysica als wetenschap, is inderdaad en laat ons zeggen  in eerste benadering dat de  fysica zich bezig houdt met de studie van de eigenschappen van materie en energie zonder dat daarbij  de aard en opbouw van deeltjes of moleculen verandert. De chemie als wetenschap bestudeert vooral hoe de atomen in deeltjes of moleculen zich kunnen reorganiseren tot nieuwe deeltjes en moleculen.
Bij uitbreiding en zeker als je naar zeer hoge energieën kijkt  is fysica ook een wetenschap die dieper graaft naar de eigenschappen van de  elementaire bouwstenen van de materie, van de atomen en van de veranderingen in de atoomstructuur zelf. In de chemie wordt er  fundamenteel van uitgegaan dat atomen stabiel zijn en niet veranderen in de loop van een chemisch proces. Eigenlijk treedt er gewoon een reorganisatie op van de bindingen tussen de samenstellende atomen in moleculen bv.
Chemie is dan ook een wetenschap die dicht ligt bij onze dagdagelijks leven staat. We zijn omringd door een veelheid van chemische processen, het leven zelf is niet meer of minder dan een continu chemische proces, zelfs koken en het maken van maaltijden is spelen met de chemie van voedingsstoffen. Het is de chemie die nieuwe geneesmiddelen ontdekt en ontwikkelt. Chemie heeft ook een enorme impact in het ontwikkelen van nieuwe,  lichte en supersterke materialen. Je hoort wel dat ik zelf een chemist ben:)