Welke kever is dit en kan dit kwaad in huis?

ellen, 43 jaar
2 september 2012

De kevers lopen op de verdieping waar de slaapkamers zijn en de badkamer. We zien ze niet beneden. Ze zijn grijs/zwart en lopen. Ze kunnen niet vliegen of springen.

Beste Ellen,

Deze kever is een snuitkever die behoort tot de familie van de Curculionidae. Meer bepaald gaat het om de gegroefde lapsnuitkever, of taxuskever, wetenschappelijke naam is Otiorhynchus sulcatus. De kever vreet typische hoekige gaten in de bladeren van diverse waardplanten (ook kamerplanten). In de sierteelt en de boomkwekerij veroorzaken de larven van deze kever heel wat schade. Zij vreten in eerste instantie aan de fijne wortels, later ontschorsen ze ook de wortelhals, waardoor de sapstroom wordt geblokkeerd, en de plant afsterft. Vooral in de containerteelt is de schade groot. Het is via aankoop van besmette planten (met larven dus) in containers dat je het insect in huis/of in de tuin haalt. Alle kevers zijn wijfjes; elke kever is dus in staat om eitjes te leggen aan de voet van de waardplanten. De kevers zijn nachtactief; in principe sterft het overgrote deel van de kevers in het najaar. De planten zijn ondertussen wel al besmet met eitjes/larven. De aanwezigheid hiervan kan je controleren in de bodem; de larven zijn ivoorkleurig wit, pootloos, en hebben een bruin gekleurd kopje.

Met vriendelijke groeten