Waarom mag een nieuwe theorie in wetenschap enkel worden geformuleerd in wiskunde?

Maarten, 35 jaar
8 juli 2012

Laatst bedacht ik een nieuwe verklaring voor de uitdijing van het heelal. Dezelfde wiskunde en vergelijkingen (Hubble's law), maar een andere verklaring. Dat werd door sommige fysici als completete nonsens onthaald. Meer nog: gescheld, denigrerend taalgebruik enzovoort was mijn deel.
Wat men mij zei was: je mag daar niet over nadenken, tenzij je op de hoogte bent van de wiskunde om de huidige theorieën mee te beschrijven en je daar een fout in kan opmerken of iets nieuws in kan bedenken.
Dit leek mij een elitaire maar onjuiste gedachte van: enkel wiskundigen kunnen zinvol en logisch denken. Wiskunde is slechts een sympbolensysteem met logische bewerkingen, die ook in woorden kan worden omgezet.
Elke vergelijking in de natuurkunde kan in gewoon Nederlands worden omgezet.

De vele vragen op jullie site met de logische antwoorden daarop leveren overschot aan bewijs dat logica zich makkelijk in de gewone spreektaal laat uitdrukken, mits de begrippen waarover men praat goed gedefinieerd zijn.

Het lijkt me dus complete onzin van dergelijke fysici om het nadenken over bijvoorbeeld het al dan niet juist kunnen zijn van de BB-theorie, moet overgelaten worden aan wiskundigen. Ook filosofen en gewone zelfdenkende mensen kunnen opinies en interessante ideeën naar voor brengen. Omdat logisch denken niet gelijk moet worden gesteld aan de symbolentaal (bvb. wiskunde) waarin die gedachten worden uitgedrukt.

Waarom het fetisj wiskunde in de natuurkunde? Terwijl een uitdrukking als 'de tijd begon bij de BigBang' totaal nietszeggend is en geen enkele logica bevat? (niemand communiceert daar ook maar enig bevattelijk idee mee waarmee we iets bijleren).

Alvast bedankt voor een begrijpelijk en logisch antwoord (zonder dat daar wiskunde voor bij aan te pas hoeft te komen).

Beste Maarten,

Wetenschap is idd meer dan wiskunde. Wiskunde zelf is trouwens niet echt wetenschap, maar wel de taal van de natuurwetenschappen. Een theorie hoeft helemaal niet wiskundig uitgedrukt te zijn om als theorie te worden bestempeld, denk maar aan de evolutietheorie van Darwin of de theorie van de adoptie van innovaties van Rogers. Beiden zijn zeer waardevolle theorieën. Een theorie is een stel van uitspraken over een fenomeen die empirisch verifieerbaar moeten zijn. Een theorie is bovendien nooit absoluut, maar moet wel altijd falsifieerbaar zijn. Dwz dat elke theorie moet kunnen uitgedaagd worden op zijn voorspelbaarheid en op de kracht die de theorie heeft om te verklaren. Wiskundigen zouden moeten weten dat de logica zelf niet te bewijzen is. Dit is de waarheid van Hume, een filosoof uit de zeventiende eeuw. Zo kun je nooit bewijzen dat de zon opkomt in het oosten, omdat je daarvoor moet 'aannemen' dat elke dag gelijk is en dus morgen er gelijk zal uitzien als vandaag of gisteren (ttz: 24u duren, nacht en dag, edm). Een soortgelijke redenering kun je toepassen voor vele theorieën. Wanneer kun je zeggen dat alle raven zwart zijn? Niet door een theorie toe te passen die zegt dat raven zwart zijn, want dat kun je niet bewijzen tenzij je werkelijk alle raven hebt gecontroleerd op hun kleur. Elke theorie, hoe wiskundig knap die ook in elkaar steekt is dus steeds onvolmaakt. Probleem is dat vele wetenschappers denken dat enkel de positivistische wetenschapsfilosofie de enige juiste is. Vooral wiskundigen en ingenieurs denken dat omdat de wereld natuurlijk veel belang hecht aan technologie en economie. We zijn allemaal opgevoed met de idee dat wiskunde en zgn harde wetenschappen de enige 'juiste' of 'goede' wetenschappen zijn. Waarom? Omdat je er in onze maatschappij veel geld mee kunt verdienen. Toch moeten de positivisten niet zo hoog van de toren blazen, want zo veel kunnen ze met hun wiskundige theorieën niet verklaren. Waarom is er immers nog steeds honger op de wereld? Waarom kopen mensen Apple computers die nochtans veel duurder zijn dan andere? Dit zijn allemaal fenomenen die met wiskunde niet zullen verklaard worden.

• 18/07/2012 -  (wetenschapper)

Ik had hier nog graag aan toegevoegd. De wiskunde is de taal ontwikkeld door de mens zelf die (tot nu toe) het best geschikt is om rigoureus theoriën in te formuleren en over hun gevolgen te redeneren. Langs de andere kant is het begrijpelijk dat, wanneer je afkomt met een alternatieve theorie voor het uitdijen van het heelal, de wetenschappers die actief zijn in dit gebied veel meer geïnteresseerd zullen zijn in jouw theorie als je daarbij kan aangeven dat de huidige theorieën redeneerfouten maken (en ja, die fouten zal je wiskundig moeten aantonen), of, nog beter, als je proefondervindelijk kan aantonen dat de huidige theorieën niet kloppen met de waarnemingen. Er is immers al door verschillende generaties wetenschappers hierover nagedacht, als jij met een nieuwe theorie afkomt gewoon omdat je die leuker vindt, is het begrijpelijk dat je hiermee weinig succes zal oogsten.

• 10/10/2012 - Maarten (vraagsteller)