Wat zou er gebeuren als alle tot nu toe ontdekte exoplaneten in ons zonnestelsel verschenen ?

Erik, 12 jaar
7 juli 2012

Maar ze behouden wel dezelfde diameter, massa, (gem) afstand tot ster (Zon), omlooptijd, zwaartekracht, omloopbaanexcentriciteit, enzovoort. Maar wat zou er gebeuren als de alle tot nu toe ontdekte exoplaneten in ons zonnestelsel verschenen? Zouden ze de banen van de hemellichamen in ons zonnestelsel verstoren (planeten, dwergplaneten, asteroïden (planetoïden), kometen, meteoroïden, enzovoort), of voorkomen dat asteroïden (planetoïden) kometen of meteoroïden de Aarde raken, of kunnen ze spectaculaire overgangen veroorzaken en ga zo maar door? Maar het belangrijkste dat ik wil weten is wat er dan met de Aarde gebeurt! Zijn wij in gevaar of niet als alle tot nu toe ontdekte exoplaneten in ons zonnestelsel verschenen ?

Volgens de wetten van de fysica kan dit niet gebeuren.

Als het wel zou gebeuren, dan zouden we meteen weten dat de wetten van de fysica zoals we ze kennen niet meer geldig zijn.  En dan zou deze website ophouden te bestaan.

Als het een antwoord op je vraag mag zijn: als er 500 'planeten' in ons zonnestelsel zouden zijn, dan zou geen enkele zich nog in een stabiele baan bevinden, en zou elke 'planeet' dus in gevaar zijn.  Ik zet telkens 'planeet' tussen aanhalingstekens, want strikt genomen kunnen er - volgens de definitie van een planeet - geen 500 planeten in een zonnestelsel aanwezig zijn.