Van wie is de aarde, de maan en alle andere planeten?

Benny, 21 jaar
23 mei 2012

Op het internet las ik overlaatst dat het mogelijk is om een stukje van de maan te kopen:

"In 1980 verklaarde een Amerikaan dat hij de bezitter was van de maan. Jawel, in één klap bezat de man 37 miljoen vierkante kilometer grond. Hij richtte een firma op en begon stukjes maangrond te verkopen. Het werd een succesverhaal. De man heeft nu al 9 miljoen dollar verdiend. Elke dag verkoopt hij 1500 stukken maangrond van ongeveer 40 are."
bron: http://www.frankdeboosere.be/vragen/vraag125.php

Klopt dit verhaal en hoe zit het dan met de andere planeten? Als het echt zo eenvoudig is, waarom worden de andere planeten dan niet opgeëist?

Hetgeen eenvoudig is, is iets op internet te zetten, en blijkbaar ook goedgelovige mensen te vinden die erin trappen.  Zolang er meer geld te verdienen is met de domheid van de mensen dan met hun intelligentie, zullen dergelijke dingen gebeuren.  Maar wie ben ik om te zeggen dat slim zijn beter is dan dom?  Degenen die op die manier maangrond 'kopen' vinden misschien dat hun illusie meer waard is dan het geld dat ze ervoor betalen.  Maar toch blijf ik het onethisch vinden dergelijke constructies op te zetten.

Claims van bezittingen op andere planeten, missen uiteraard elke juridische grond.  Zelfs het geven van namen aan hemelobjecten is iets dat een particulier niet officieel kan claimen; dat is het (toegegeven, zelf opge-eiste) exclusieve recht van de Internationale Astronomische Unie.  Maar het moet duidelijk zijn: als we ooit de Maan koloniseren, dan spelen die zogenaamde eigendomsrechten geen enkele rol.

De moeilijkste vraag is van wie de Aarde is...  Van ons, maar toch ook van de planten en dieren die er wonen, en van het hele universum die hier al deze wonderen heeft mogelijk gemaakt.  Het is wel juridisch goed onderbouwd hoe een mens een stukje Aarde kan bezitten, maar in een bredere zin heeft hij er dan ook een soort kosmische verantwoordelijkheid voor.