Hoe komt het dat ik soms lees dat wij - mensen - behoren tot de 'homo sapiens' en de andere keer tot de 'homo sapiens sapiens'? Wat is het verschil tussen beide en tot welke soort horen we nu?

Bram, 12 jaar
7 februari 2012

Beste Bram,

er is/was discussie of onze soort en de neanderthaler behoren tot dezelfde soort (Homo sapiens), dan wel twee aparte soorten zijn. In het geval we tot dezelfde soort behoren, schrijf je H. sapiens sapiens en H. sapiens neanderthalensis, waarbij het derde lid van de naam de ondersoort aanduidt. In het geval we twee aparte soorten zijn, schrijf je H. sapiens en H. neanderthalensis.

Momenteel is er consensus om ons als 2 aparte soorten te beschouwen, dus nu zou je best H. sapiens schrijven.

Misschien ben je ook geïnteresseerd in de hypothese dat onze voorouders (na afsplitsing van de chimpansee, ongeveer 5 miljoen jaar geleden) zich aan een zwemmend en duikend leven zijn gaan aanpassen, en dat dat de verklaring zou kunnen zijn waarom we onder andere onze vacht verloren, en een onderhuidse vetlaag en vrijwillige ademhaling hebben:

Mario.Vaneechoutte@UGent.be