Hoe werkt de shunt weerstand bij elektrische tractie op gelijkstroommotoren?

Jan, 60 jaar
15 december 2011

Bij de oude tramstellen werden de gelijkstroom motoren in snelheid geregeld door het inschakelen van weerstanden op de motoren, de motoren worden dan ook nog eens in serie of parallel geschakeld. Als bijkomende tractiestand was er ook nog de zo genaamde shunt-stand. Hierdoor wordt blijkbaar het aantal omwentelingen van de motor verhoogd, zonder meer vermogen te leveren, wat resulteerde in een hogere eindsnelheid van de tram. Ik heb nog nergens kunnen terugvinden hoe die weerstand op de motor geschakeld wordt.

Antwoord

Dag Jan,

bij tractie-gelijkstroommotoren is er meestal sprake van een seriemotor. Dit betekent dat de wikkeling (spoel) die zorgt voor de opbouw van het magnetisch veld in serie staat met het anker (de wikkeling van de rotor). Nu is het toerental van een gelijkstroommotor omgekeerd evenredig met de grootte van het magnetisch veld in de motor.We kunnen de grootte van het magnetisch veld in de motor verminderen  door parallel op de seriewikkeling een weerstand parallel (in shunt) te plaatsen op deze wikkeling. Hierdoor is de stroom in de wikkeling kleiner (een deel van de totale stroom gaat door de weerstand en niet door de seriewikkeling) en ook het magnetisch veld door de wikkeling opgewekt is dan kleiner. (magnetisch veld opgewekt door een elektrische stroom is evenredig met de stroom door de wikkeling) Hierdoor stijgt het toerental. Dit laatste kan heel tegenstrijdig overkomen, bedenk wel dat het moment dat de motor kan leveren natuurlijk wel kleiner wordt. In extremis zou de weerstand parallel over de seriewikkeling zo klein kunnen worden dat er bijna geen stroom meer door de seriewikkeling loopt. Het magnetisch veld wordt dan bijna nul waardoor de motor op hol kan slaan.(toerental wordt zo hoog dat de motor beschadigd wordt) Tegelijkertijd is echter het moment dat de motor kan opwekken ook bijna nul geworden. Dit op hol slaan van de motor is dus alleen mogelijk indien deze niet belast wordt. (niet verbonden is met de wielen)

Met vriendelijke groeten,

Dirk

Reacties op dit antwoord

Er zijn nog geen reacties op deze vraag.

Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.

Beantwoord door

ing. Dirk Merckx

Automatisering pneumatica industriƫle hydraulica PLC-programmatie Machine veiligheid

Odisee
Gebroeders De Smetstraat 1 9000 Gent
http://www.odisee.be

Zoek andere vragen

© 2008-2022
Ik heb een vraag wordt gecoördineerd door het
Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen