Hoe en uit welk materiaal wordt een ster gevormd?

Celeste, 16 jaar
8 december 2011

In het heelal worden er sterren gevormd, bijvoorbeeld in de Orionnevel. Maar uit welke materialen worden deze sterren gevormd, hoe en waar komt dit materiaal vandaan? Heeft het iets te maken met kernfusie? Of zijn er helemaal andere processen die er aan te pas komen?

Dag Celeste,

Sterrennevels waaruit sterren worden gevormd bestaan vooral uit waterstof-atomen. Een waterstof-atoom is de allerlichtste atoomsoort en bestaat uit een proton (positief geladen) en een elektron (negatief geladen). Protonen en elektronen trekken elkaar zo sterk aan dat ze al heel kort na de oerknal aan elkaar verbonden zijn geraakt. In het allereerste begin was het universum nog zo heet dat zelfs protonen en elektronen niet bij elkaar konden blijven.

Veel waterstof bij elkaar zorgt voor zwaartekracht, zodat alles naar elkaar valt. Dat zorgt voor nevels, en daarbinnen dichtere gaswolken en uiteindelijk wordt het zo compact dat het een ster wordt. Door de grote dichtheid stijgt ook de temperatuur en kunnen waterstofatomen zo hard tegen elkaar knallen dat er helium ontstaat (een botsing van vier protonen waarvan er dan twee protonen in een neutron veranderen). Dat heet dan kernfusie.

De ster heeft een levenscyclus waarbij er later nog vele andere atoomsoorten gevormd worden. Sommige sterren exploderen zodat er in het huidige universum ook gaswolken bestaan met andere atoomsoorten dan waterstof. Maar de grote meerderheid van de massa in het universum is nog steeds gewoon waterstof. De omzetting van waterstof naar helium blijft de allerbelangrijkste bron van hitte en het is de drijvende kracht achter het grootste deel van de levenscyclus van sterren.

groeten,