atomen en genetica

wendy, 28 jaar
29 november 2011

Atomen worden continu (sinds het begin van het universum) hergebruikt. Kunnen deze bepaalde informatie met zich meedragen die karaktereigenschappen bepalen? Genetica zorgt voor bepaalde eigenschappen, maar onze bouwstenen hiervan zijn toch steeds atomen.

Dag Wendy,

Het klopt dat alle moleculen uit atomen bestaan, eruit opgebouwd worden of afgebroken worden tot kleinere eenheden, die dan herbruikt worden. Genetische informatie zit echter niet in de atomen, ook niet in de kleinere eenheden (bouwstenen= monomeer moleculen of kleine anorganische moleculen als CO2 of NH3 en H2O). De informatie zit in de volgorde van de gebruikte bouwstenen (monomeren). Deze monomeren bestaan allemaal uit dezelfde atomen (C, O, H, N), maar anders aan en op elkaar gebonden. Een monomeer heeft geen informatie, atomen dan nog minder: het is het aantal monomeren aan elkaar en de preciese volgorde met de nodige extra informatie voor gebruik (bijvoorbeeld: waar beginnen, waar eindigen) die de informatie bevatten. Om deze grote moleculen te maken is erg veel energie nodig, evenzo om ze te bewaren, te 'verzorgen' en te gebruiken. Bovendien worden alle omzettingen (opbouw, afbraak, verdubbeling voor deling) ingewikkelde organische reacties die allemaal versneld moeten worden door een eigen katalysator of enzym, anders gebeurt de reactie veel te traag (je mag rustig zeggen oneindig traag).

groeten,