Kunnen neutrino's sneller bewegen dan licht?

Marc, 56 jaar
29 november 2011

Ik zit met enkele bedenkingen 1) Wanneer men zegt "sneller dan het licht" dan veronderstel ik dat men bedoelt sneller dan het licht in vacuüm. Want in andere media (bv water) kunnen deeltjes zoals neutronen wel sneller bewegen dan het licht in dat medium waarbij ze dan energie verliezen als gevolg van cerenkovstraling (dat blauwe licht in een kerncentrale). 2) De neutrino's bewogen dwars door de aarde. Betekent dit dan dat neutrino's in vacuüm nog sneller bewegen ? 3) Stel dat de metingen juist worden beschouwd, de beperkte relativiteitstheorie is al heel veel experimenteel geverifieerd en dus ergens wel correct. Wat hebben Einstein en co dan over het hoofd gezien? Of moet men dan neutrino's in een andere theorie beschrijven die een veralgemening is van de beperkte relativiteitstheorie, net zoals de algemene relativiteitstheorie een veralgemening is van Newton's theorie. En wat dan met QED ? Of is het wachten op de GUT (strings enzovoort?

Ik ben niet de best geplaatste wetenschapper om dit te beantwoorden, doch reeds enkele bedenkingen: Licht in een medium, ander dan vacuüm, gaat trager! Licht in water gaat trager (namelijk aan 75%) dan in vacuüm. Licht of neutrino's die doorheen de aarde gaan, gaan trager dan in vacuüm. Bij Cherenkov straling gaat het licht sneller dan de snelheid van licht in dat medium, maar niet sneller dan de snelheid van licht in vacuüm. Het is nog steeds de gangbare onbetwiste theorie dat niks sneller kan gaan dan de snelheid van het licht in vacuüm.

Dr. Jan Buytaert