Is de kosmische horizon het einde van het heelal?

willy, 53 jaar
25 september 2011

Neen.

De kosmische horizon is zover we kunnen kijken in het heelal.  Vermits het heelal een eindige leeftijd heeft (geschat op 13.7 miljard jaar) en de lichtsnelheid eindig is, is dat dus een eindig getal.  Niet gewoon 13.7 miljard lichtjaar, want gedurende al die tijd is het heelal uitgedijd, is zo is de horizon meer dan dat: licht dat ooit naar ons toe werd gestuurd, heeft een langere afstand afgelegd om ons te bereiken dan het van ons verwijderd was bij vertrek.  Hoeveel groter de horizon is, hangt af van het model dat men voor de expansie heeft, maar 'maal drie' is een goede benadering.  Een horizon van ongeveer 41 miljard lichtjaar dus.

Het heelal is waarschijnlijk veel groter dan dat.  U vraagt zich dan wellicht af hoe dat kan, als het maar gedurende 13.7 miljard jaar ge-expandeerd is.  Welnu, de expansie van het heelal kan zo snel gebeuren dat twee punten zich veel sneller dan met de lichtsnelheid van elkaar verwijderen.  Dat is geen aanfluiting van de relativiteitstheorie, het is immers geen beweging maar een uitbreiding van de ruimte zelf.  Er zijn vele goede aanwijzingen om aan te nemen dat een dergelijke gigantisch snelle expansie heeft plaatsgevonden gedurende de eerste sekonde na de oerknal.