Kan het zijn dat we ooit nog een maan extra erbij zullen krijgen?

Ashley, 15 jaar
17 augustus 2011

Ooit hadden we drie manen, maar ik vraag me af of we in de toekomst ooit nog een maan extra zullen kunnen krijgen, en als dit dan gebeurt of het leven op onze aarde verwoest wordt ? Kan het ook dat de huidige maan door de zwaartekracht van andere planeten zal verdwijnen ?

Niet te snel !!
Er is geen bewijs dat er ooit drie manen geweest zijn, het is enkel mogelijk dat die er geweest zijn.  In de wetenschap moeten voor alles wetenschappelijke bewijzen geleverd worden voor iets als waar wordt aanvaard. Die geleerden hebben ook enkel gezegd dat het mogelijk is, niets meer dan dat. Maar de kranten hebben zoals dikwijls dat allemaal wat "aangepast".
Wat er wel MOGELIJKS geweest is, is dit:
Men vermoedt dat de maan ontstaan is uit de botsing van twee objecten, vroeg in de geschiedenis van het zonnestelsel. Een klein deel van die materie kan zich hebben verzameld in de Lagrangepunten van het aarde-maansysteem. Dat zijn twee punten in de baan van de maan, 60° voor en 60° na de maan. Die punten bewegen dus ook mee met maan zodat zo altijd 60° voor en na de maan in de maanbaan zitten.
Rond die punten zijn tijdelijk stabiele banen mogelijk, en daar kan zich dus wat materiaal verzameld hebben, echter veel, veel minder dan de maan zelf. Rond die punten zijn dus tijdelijk stabiele banen mogelijk, maar na enkele 10-tallen miljoenen jaren zal die materie er toch uitgewerkt worden door de zwaartekracht van de andere planeten en van de zon. De stabiliteit is dus enkel tijdelijk.
Dus samengevat: MOGELIJKS zijn er TIJDELIJK een paar HEEL KLEINE MAANTJES geweest.
Je ziet dus dat je niet zo maar mag zeggen "de aarde had vroeger drie manen".

De kans dat we in de toekomst een maan bijkrijgen is quasi nul. Het zonnestelsel is nu een vrij stabiel geheel, tenminste op een termijn van tientallen tot een paar honderd miljoen jaar. Ook onze eigen maan zullen we niet kwijtspelen door de gravitatie van de andere planeten. Op een termijn van meer dan een paar honderd miljoen jaar kunnen we de evolutie van de planeetbanen niet met zekerheid berekenen. Maar ook dan is de kans op spectaculaire gebeurtenissen klein, hoewel niet uit te sluiten.

prof.dr. Paul Hellings