Betekent de uitbreiding van het heelal dat alles, ook onze eigen lichaamsmoleculen, verder uit elkaar komt te staan? En hoe kunnen we dat dan waarnemen want de verhoudingen blijven toch dezelfde?

Guido, 16 jaar
24 juni 2011

Volgens de Big Bang Theorie breidt ons heelal zich uit in een duizendste van een seconde tot een inmens grote ruimte. Dit effect gebeurt nog steeds ons heelal word nog steeds groter en breidt uit, maar doet dit op een manier waarin de ruimte tussen alles groter word dus de ruimte tussen sterren en planeten word groter. Als we dit gaan bekijken om moleculair niveau dan betekent dit dat de ruimte tussen de moleculen groter word omdat alles uitbreidt. Als dit zo is zou op gegeven moment alles uit elkaar moeten vallen (Big Rip). Maar mijn probleem is als volgt. Als de ruimte tussen de moleculen in het heelal groter wordt, dus het heelal wordt zelf ook groter, maar de ruimte tussen de moleculen in ons lichaam wordt ook groter. Dan zouden wij toch niets moeten merken van dat het heelal groter word? Dit is het zelfde principe als dat ik in een auto zit de auto 2 x vergroot maar mezelf ook 2 x vergroot de verhoudingen blijven hetzelfde. Misschien beredeneer ik dit fout maar ik zou graag een antwoord willen hebben.

mvg

Het effect dat u beschrijft treedt inderdaad niet op. De moleculen van uw lichaam gaan niet verder uit elkaar, zelfs de aarde gaat door de expansie van het heelal niet verder van de zon. Dit komt omdat de krachten die de moleculen van uw lichaam bij elkaar houiden, of die de aarde bij de zon houdt enorm veel groter zijn dan het effect van de uitdeining. De expansie van het heelal is een effect dat enkel werkt op de veel grotere schaal van het heelal als geheel.