Waarom zou een virus niet overleven buiten een lichaam?

Middo, 29 jaar
21 juni 2011

"waarom zou een virus niet overleven buiten een lichaam? Akkoord, je moet het nu ook niet in een oven stoppen of bestralen met UV of weet ik veel, maar zolang het DNA intact blijft en het een cel binnenkomt wordt het terug actief... Daarbij is het volgens mij een "slapend" virus... Het zit dus vast in het DNA van de gastheer tot de tijd er is."

Bovenstaande vond ik op internet, waar ik benieuwd naar ben is;
hoe lang kan het DNA (HIV virus) in de buitenlucht overleven? ik heb eerder gelezen dat opgedroogd bloed niet besmettelijk is, maar hoe zit het met DNA gaat deze ook definitief dood / of komt deze in een "slaap toestand" of kan het tot leven komen naar contact met bloed?

Beste Middo,

Hiervoor is het belangrijk het even te hebben over de structuur van een virus. Jouw opmerking over het erfelijk materiaal (DNA of RNA) is terecht. DNA of RNA (het HIV virus heeft RNA als erfelijk materiaal) is tamelijk stabiel (RNA is minder stabiel dan DNA want het wordt vrij snel afgebroken door RNAsen die eigenlijk een beetje overal aanwezig zijn).

Echter, als een virus infectueus wil zijn (lees:een organisme of gastheercel kan binnendringen) dan is er meer nodig dan DNA of RNA maw als je alleen het RNA van HIV bv zou inspuiten in een mens dan zal er normaal gezien niets gebeuren: dit RNA wordt afgebroken in het lichaam.

Bij een intact virus is het erfelijk materiaal omgeven door eiwitten en in het geval van HIV ook een vetmembraan. De eiwitten aan de buitenkant van het virus zorgen voor infectie van een gastheercel (in het geval van HIV zijn dat witte bloedcellen). Als deze eiwitten ontbreken dan is geen infectie van cellen mogelijk. Eiwitten zijn niet zo stabiel maw als virussen zich buiten de gastheer bevinden, zullen ze meestal niet lang overleven.

Vandaar dat men in het laboratorium een onderscheid maakt tussen werken met virus (intacte partikels die zeer gevaarlijk kunnen zijn bv HIV) of alleen met het erfelijk materiaal.

dr Jan Van Doorsselaere