Waarom voegt men glucose bij een baxteroplossing (met zouten)?

Lise, 19 jaar
12 juni 2011

Volgens mij ligt een deel van het antwoord in het feit dat glucose een rechtstreekse bron van energie is. Is het antwoord zo eenvoudig of zit er meer achter?

Lise,

Het zout in baxters is isotonisch met het cytoplasma in onze cellen: op die manier drogen de cellen niet uit en zwellen ze ook niet op door overvloedige wateropname. Baxters dienen gewoonlijk om aders open te houden en gemakkelijk medicatie toe te voegen. Meteen regelt men ook de waterhuishouding van het lichaam om hier al geen problemen mee te krijgen. Toevoegen van glucose is nodig als voeding: dit wil zeggen als energiebron (door oxidatie tot CO2 verkrijgen we energie eruit) of als C-bron (om andere celmaterialen uit op te bouwen: mogelijk eiwitten, lipiden, nucleïnezuren of polysaccariden). In het laatste geval wordt de glucose niet verbrand, maar ingebouwd in de moleculen (natuurlijk levert dit geen N of P of S, enkel C,H,O). Cellen kunnen enkel monomeren (dus bij suikers: monosacchariden) opnemen; polymeren als zetmeel moeten eerst 'verteerd' worden, dit is synoniem van gehydrolyseerd worden tot monomeren. Vandaar dat glucose veel sneller als voeding kan gebruikt worden dan zetmeel. Andere snelle suikers zouden ook kunnen gebruikt worden in baxters, doch zenuwcellen, toch wel de belangrijkste cellen van ons lichaam (zeker omdat ze niet tot nauwelijks nog delen bij volwassenen) kunnen echter enkel glucose gebruiken. Vandaar dat er bij verzwakte personen glucose gedoseerd wordt in de baxters, aan een concentratie conform de steady state concentratie (of homeostasis) in het bloed die ook in ons lichaam strikt (hormonaal) geregeld is.

groeten,