Er zit schuim op mijn lavendel, wat is dit?

Lizet, 39 jaar
4 mei 2011

Er zit ook een klein wormpje in.
Is het een vlinder of is het een gevaar voor mijn lavendel? Wat is het
en moet ik er iets aan doen, of kan ik het gewoon laten zitten?

Beste Lizet,

het gaat allicht om een schuimcicade, ook wel schuimbeestje of koekoeksspog genoemd. De kans is heel groot dat het Philaenus spumarius is; dit is in ons land de meest algemene en bekendste cicade, en deze wordt vaak op lavendel aangetroffen. Deze schuimcicade behoort tot de orde van de Hemiptera en de familie van de Cercopidae. De larven zijn bleekgroen tot -geel en leven in dit schuim, waardoor ze beschermd zitten tegen natuurlijke vijanden en uitdroging. Schuimcicaden zuigen plantensap uit de stengels en de bladeren waardoor de plant groeiremming ondervindt. De schade komt vooral voor vanaf mei en in het begin van de zomer. Een chemische beheersing kan, maar op een plant als lavendel, waarop heel veel vlinders en bijen zijn te vinden, is dit misschien minder aangewezen. Zolang het geen zware aantasting is zou ik de cicaden handmatig verwijderen en vernietigen. Meestal zijn het er toch niet veel, en zijn ze ook duidelijk waar te nemen. Indien toch chemisch behandeld dient te worden kan je gebruik maken van een systemisch middel. Een van de middelen die sysytemisch werkt en eveneens een erkenning heeft voor de beheersing van cicaden is Provado Ultra (actieve stof is imidacloprid). Dit middel wordt opgenomen in de sapstroom en maakt de lavendel als het ware giftig voor deze spuugbeestjes. Succes ermee.

Met vriendelijke groeten,