In onze badkamer hebben we last van kleine insectjes, +/- 1mm groot, zwarte bolletjes, met voelsprietjes. Ze komen van onder het plafond. Wat zijn het?

Sofie, 28 jaar
12 april 2011

Voor een degelijke bestrijding zijn we op zoek naar de determinatie van deze soort. Een foto trekken is niet mogelijk, omdat ze zo klein zijn. Eerst lijkt het alsof er stof ligt op de rand van het bad, en nadien vallen er van onder het plafond langzaamaan die zwarte bolletjes naar beneden. Ze komen eveneens voor met kleine vliegjes die lijken op fruitvliegjes. Zijn deze misschien gerelateerd?

Beste Sofie,

in woningen kunnen heel wat insecten voorkomen, die in een aantal groepen kunnen worden ondergebracht, nl. de voorraadbeschadigers, de huidirreterende insecten, de materiaalparasieten, de vochtminnende soorten, en de toevallige passanten. Zelfs bij de vochtminnende soorten zijn er verschillende insecten, zoals het zilvervisje, de springstaarten en een aantal mijtensoorten. Op basis van jouw beschrijving kan ik het insect niet direct op naam brengen. Ik stel voor dat je een staal met een aantal insecten overmaakt aan het Diagnosecentrum voor Planten van het ILVO (Burg. Van Gansberghelaan 96, 9820 Merelbeke). Dan kunnen wij met behulp van stereomicroscoop en determinatietabellen in het labo uitmaken om welk insect het hier gaat, en een gepaste beheersing aanraden. De kleine vliegjes zijn waarschijnlijk motmugjes (Psychoda spp.), die een voorkeur hebben voor vochtige ruimtes. Ter bevestiging kan je er eveneens een aantal in een (niet breekbaar en samendrukbaar) potje meesturen.

Met vriendelijke groeten,