Waarom heft de overheid minder accijnzen op diesel dan op benzine?

simon, 24 jaar
9 april 2011

De overheid heft minder accijnzen op diesel dan op bezine. Hierdoor zijn de dieselprijzen aan de pomp lager waardoor eigenlijk het gebruik van diesel ten opzichte van bezine gestimuleerd wordt. Niettegenstaande diesel goedkoper is, is het wel een stuk vervuilender voor het milieu (vooral fijn stof) dan benzine. Waarom heft de overheid niet meer accijnzen op diesel en minder op benzine zodat het gebruik van bezine gestimuleerd wordt en waardoor de druk op het milieu voor een stuk verlaagd kan worden.

Antwoord

Beste Simon,

Eerst een rechtzetting over het milieubelastend effect van diesel en benzine. Diesel stuurt veel minder CO2 de lucht in dan benzine, maar produceert wel méér fijn stof. Dit laatste is echter niet het geval wanneer de auto uitgerust is met een partikelfilter - wat vanaf (denk ik) 2012 verplicht zal zijn voor alle nieuwe dieselwagens.

Ik denk dat er twee redenen zijn om de accijnzen voor diesel lager te houden. Vooreerst omdat vrachtwagens op diesel rijden, en hun verbruikskosten met hogere accijnzen onbetaalbaar zouden worden. Ten tweede omdat de overheid een "gezonde spanning" wil behouden tussen de prijzen voor diesel en benzine. Dieselwagens zijn in de aanschaf duurder dan benzinevarianten, en daarbij vaart ook de fiscus goed: meer BTW. Komt daar straks bovenop: de kost van een partikelfilter. De overheid wil met andere woorden het beroep op dieselmotoren niet ontmoedigen.

Hopelijk heb ik op die manier je vraag voldoende beantwoord.

Vriendelijke groet,

Dries

Reacties op dit antwoord

Er zijn nog geen reacties op deze vraag.

Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.

Zoek andere vragen

© 2008-2019
Ik heb een vraag wordt gecoördineerd door het
Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen