Welke kever of tor is dit ?

JOSEPH, 53 jaar
1 april 2011

Sinds enkele dagen vinden we deze diertjes op onze bovenverdieping We vinden zowel levende als dode exemplaren, vooral onder en op de velux-ramen. Wat voor diertjes zijn dit en moeten we ons hierover zorgen maken?

Beste Joseph,

dit insect is een wants (Heteroptera). De meeste wantsen voeden zich met plantensappen en sap uit zaden, en zijn hiervoor voorzien van aangepaste monddelen. Dit zijn stekendzuigende monddelen (rostrum), een soort injectienaald, waarmee de plantencellen worden aangeprikt. Door hun zuigactiviteit ontstaan vaak groeimisvormingen bij de plant. Er bestaan eveneens nuttige wantsen, nl. roofwantsen, die zich voeden met allerhande (schadelijke) insecten, bv. larven van vlinders en kevers. Een groot aantal wantsen verspreiden een onaangename doordringende geur.

Wantsen overwinteren meestal als volwassen insect. In het najaar komen deze wantsen vaak in de woning, op zoek naar een schuilplaats om te overwinteren, net zoals bijvoorbeeld lieveheersbeestjes en gaasvliegen. Bij de eerste zonnestralen in het voorjaar proberen deze insecten opnieuw buiten te geraken, en kan je ze vaak aantreffen op of onder het raam.  In de woning zijn deze insecten compleet onschadelijk, niets om je zorgen over te maken.

Met vriendelijke groeten,