Wat is dit voor een insect en komt ie wel uit Nederland?

Alice, 40 jaar
29 maart 2011

Ik heb deze insecten (zie foto) vroeger nooit gezien, maar plots dit jaar zie ik er heel veel.
Ze zijn nergens bang voor lijkt het we. Ze zijn goed zichtbaar voor vogels, maar lusten die ze dan niet? Of zijn ze giftig? Of zijn de vogels er bang voor? Ze hebben een vervaarlijk uitziend patroon op de rug, zou dat ermee te maken hebben?

Beste Alice,

dit insect is algemeen gekend, het is de vuurwants Pyrrhocoris apterus (familie Pyrrhocoridae). Deze wants heeft inderdaad een heel karakteristiek patroon van vlekken en is hierdoor zeer goed te herkennen. De wants kan soms massaal aangetroffen worden in de buurt van lindebomen, zowel aan de voet van de boom, als op de stam. De vuurwants is voornamelijk een planteneter, ze voedt zich met sappen uit bladeren of zaden, soms eet deze wants ook wel insecten. De opname van het voedsel gebeurt door een zuigsnuit of rostrum.

Er zijn 2 generaties per jaar. De wantsen komen in april/mei uit hun winterschuilplaats om te paren, deze paring kan extreem lang duren. In de zomer worden dan eitjes gelegd, waaruit na korte tijd de nimfen of juveniele wantsen verschijnen. Na een aantal vervellingen verschijnt dan in september de volwassen wants. Deze overwinteren ondergronds, bv. onder bladeren en stenen.

De kleur kan zeker een rol spelen als afschrikmiddel tegen de vogels. Maar deze vuurwants scheidt, net zoals vele andere wantsen, onaangenaam ruikende stoffen af die de natuurlijke vijanden, zoals de vogels, op een afstand houden.

Met vriendelijke groeten,