Hoe maak je vitamines?

Max, 36 jaar
27 maart 2011

Vitamines zitten in groenten en fruit, of ons lichaam maakt ze zelf aan. Maar je kan ook vitamines kopen in de vorm van pillen.
Waar komen deze vitamines vandaan? Komen ze ook uit groenten en fruit, of zijn ze in een fabriek gemaakt? Hoe?

Vitamines komen inderdaad vooral voor  in groenten en fruit; ook gist is een rijke bron van vitamines; enkele worden door ons zelf aangemaakt (via zonlicht op onze huid of door onze darmbacteriën); een evenwichtige voeding is dus essentieel om ze  allemaal  voldoende op te  nemen; immers in de loop van de evolutie is de mens het vermogen verloren om deze essentiële moleculen zelf aan te maken!

Bij onevenwichtige voeding of ziekte is het soms nodig bij te sturen met "vitamines "in de vorm van pillen.

Diverse technologieën bestaan heden om dit te realiseren op grote schaal:

-bij de vetoplosbare vitamines (ADEFK): ofwel synthese via organische chemie (vitamine A, D3, E,  K1), maar ook extractie uit fruit en groenten (bv. beta caroteen =proA  uit wortelen ,algen , ...) of via een fermentatieproces met gisten en/of schimmels (beta caroteen , D2, F, ...).

- bij de wateroplosbare vitamines (alle B's en C): ofwel synthese via organische chemie (B1,B3,B5, B6, B8, B9, ...), maar nu steeds meer en meer via fermentatieprocessen  met bacteriën (B1,B3,B5,B8, ...) of schimmels (B2 of riboflavine). Vitamine B12 wordt uitsluitend via fermentatie  met bacteriën aangemaakt; vitamine C via een combinatie van een fermentatieproces  met bacteriën, gevolgd door chemische reacties (veel vroeger via extractie uit citrusvruchten). Bv de jaarproductie van vitamine C bedraagt ongeveer 100.000 ton!

Alle voornoemde fermentatieprocessen vertrekken van suiker  als "grondstof " voor de kweek van het betreffende micro-organisme.

Prof.dr.ir. Erick Vandamme