Waarom daalt de elektronegativiteit binnen 1 groep ( in het periodiek systeem) van boven naar beneden?

Doryssa, 14 jaar
27 maart 2011

onlangs hebben we bij chemie de elektronegativiteit besproken maar ik snap het niet echt. we hebben iets besproken van de schillen en de afstand van de kern en de elektronenparen.

Dag Doryssa,

inderdaad de elektronegatieve waarde (=ENW) van een atoom neemt af van boven naar onder binnen 1 groep in het periodiek systeem.

Eerst enkele zaken duidelijk maken:

1. De ENW waarde is niet meer of minder dan een getal dat aangeeft hoe sterk de atoomkern (= de protonen en neutronen) de elektronen naar zich toe trekt. En zoals je zelf zegt liggen die elektronen op schillen rond de kern. Stel je atoom dus voor als een bol in het midden (= de kern) en daar rond 'zweven' de elektronen.

2. de kern is altijd positief geladen, de zwevende elektronen zijn negatief geladen. De positieve kern zal dus de negatieve elektronen aantrekken.

3. binnen 1 groep (1 kolom in het periodiek systeem) blijft de lading van de kern constant

4. binnen 1 groep worden de atomen groter van boven naar beneden in het periodiek systeem. Dit wil zeggen dat de afstand van de kern tot de elektronen toeneemt (de elektronen liggen op schillen die verder van de kern liggen)

Als we dit allemaal samen nemen, dan zien we het volgende: Als we van boven naar beneden door 1 kolom van het periodiek systeem gaan dan blijft de lading van de kern constant maar de afstand tussen de kern en de rondzwevende elektronen neemt wel toe. Hierdoor zal de aantrekking (en dus ook de elektronegatieve waarde) afnemen. Je kan je wel inbeelden dat het moeilijker is om iets naar je toe trekken als het ver van je ligt dan wanneer het net naast je ligt. Dit is exact wat er gebeurt met de elektronen.

Het omgekeerde gebeurt wanneer je van links naar rechts door het periodiek systeem beweegt. In dit geval blijft de afstand tussen de kern en de elektronen constant maar de lading van de kern neemt toe. Hierdoor worden de elektronen steeds meer naar de kern toegetrokken en zal de ENW stijgen. Als jij iets naar je toe wil trekken zal dat ook makkelijker gaan als je heel sterk bent.

hopelijk is het een beetje duidelijker geworden.

groeten