Van welk waterwezen stammen we af, heeft men daar al een idee van?

joren, 15 jaar
14 maart 2011

De evolutie zegt dat we van de apen afstammen, maar de aller simpelste wezens (de protisten) leven in een vochtige omgeving dus nu vraag ik me af van welke vis of holtedier of zelfs spons we afstammen

Beste Joren,

Alle land-gewervelde dieren, tetrapoda genoemd (zoogdieren, vogels, reptielen en amfibieën), stammen af van een kwastvinnige beenvis. Er zijn heel wat fossielen die de overgang van beenvissen naar tetrapoda illustreren (Ichthyostega - Acanthostega - Tiktaalik - Panderichthys - Eustenopteron). Op basis van deze fossielen dateert men deze belangrijke stap in de evolutie op ongeveer 380 miljoen jaar geleden.

Beenvissen evolueerden op hun beurt uit de placodermen, de oudste gekende fossielen van kaakdieren, welke leefden ongeveer 420 miljoen jaar geleden. Deze zijn allemaal uitgestorven.

De kaakdieren evolueerden vanuit primitieve chordadieren, waarvan men nu nog de soort kent die men het lancetvisje noemt (Amfioxus). Wellicht lijkt onze verre voorouder van zo'n 540 miljoen jaar geleden nog het meest op dit ongewerveld zeediertje.

Vanaf dan wordt het veel moeilijker om onze voorouders op te sporen, omdat er van kleine diertjes met een week lichaampje geen fossielen overblijven. Ongeveer 570 miljoen jaar geleden moet er een tweezijdig symmetrisch diertje geleefd hebben in zee, dat mogelijk leek op een platwormpje maar daar is men niet zeker van. Nog verder terug in de tijd moet men onze voorouder zoeken bij holtedieren en nog verder bij sponsachtige diertjes. Vervolgens komt men uit bij de protisten, zoals choanoflagellaten.