Waarom kan de NiMH batterij van een hybride auto (bijv. Prius) veel meer herlaadbeurten aan dan een NiMH batterij van bijv. een GSM of in AA formaat?

Jef, 64 jaar
1 maart 2011

Voor een gewone of gsm batterij wordt max 300 tot 500 herladingen vooropgesteld. Een tractiebatterij van bijv. een Prius wordt per rit ettelijke malen in laad- en ontlaadtoestand geschakeld. Dus duizenden herlaadbeurten per jaar. Waarom kan dit wel voor een tractiebatterij en niet voor een gewone gsm batterij? Ook is er blijkbaar weinig capaciteitsverlies bij niet volledig laden/ ontladen voor de auto-verisie en wel veel verlies voor bijv. een gsm batterij.

Antwoord

Geachte,

Een batterij bestaat uit de serieschakeling van verschillende cellen die ieder een relatief lage spanning leveren. Serieschakeling wordt bijvoorbeeld ook gebruikt in heel wat kerstboomverlichting: als er één lampje stuk is valt alle licht uit.

Bij kleinere batterijen zoals deze van een GSM worden 4,6 tot 8,9 cellen in serie gezet. De batterij is dus zo performant als haar zwakste cel.

Bij een hybride wagen worden veel meer cellen (meer dan 100) in serie geplaatst. Om er nu voor te zorgen dat de batterij een lange levensduur heeft zal iedere cel afzonderlijk gecontroleerd worden door het batterij management systeem. Dit zal indien de toestand van één van de cellen buiten tolerantie valt direct actie ondernemen door de cel bijvoorbeeld eens diep te ontladen en dan terug te laden.

Op deze manier zal ook deze cel terug in optimale conditie verkeren. Het management systeem regelt ook de temperatuur van het batterijpakket indien deze te sterk zou stijgen en te hoog dreigt te worden zal een ventilatiesysteem in werking treden dat de temperatuur van het batterijpakket binnen de optimale werkingstemperatuur zal houden.

Op deze manier kan men de levensverwachting van het totale batterijpakket sterk verbeteren en in praktijk ongeveer verviervoudigen.

Succes

Mark

Reacties op dit antwoord

Er zijn nog geen reacties op deze vraag.

Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.

Zoek andere vragen

© 2008-2019
Ik heb een vraag wordt gecoördineerd door het
Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen