Wat gebeurt er met NaDP+ als het zijn functie heeft vervuld in de Calvincyclus? Wordt het terug NaDP of gebeurt er iets anders?

Jan , 21 jaar
19 januari 2011

Ik ben voor leraar biologie aan het studeren en dit gegeven stond niet in ons boek. Nu ben ik ervan overtuigd dat er ooit iemand mij zal vragen wat daarna met de actieve stoffen gebeurt na de reactie. Ook vroeg ik het me zelf af.

Je formuleerde je vraag fout: NADP heeft altijd een positieve lading (op de N die in de ringstructuur dubbelgebonden is) en is dus hetzelfde als NADP+.

NADP+ wordt in het katabolisme (bijvoorbeeld bij de fototrofie uitgaande van H2O, maar ook bij chemotrofie) gereduceerd tot NADPH met 2 elektronen (en dan één proton). Je kan dit narekenen via oxidatietrappen op de structuurformules.

NADPH wordt in het metabolisme, ook van planten, meestal gebruikt als bron van elektronen, om andere moleculen te reduceren. Zo wordt er bijvoorbeeld in de biosynthese van vetzuren veel NADPH gebruikt als reductans en komt er NADP+ terug vrij. In de Calvincyclus wordt er uitgaande van 6 CO2 glucose gemaakt: ook dit is een reductie en vergt veel NADPH.

Op deze manier levert het katabolisme naast ATP, ook NADPH en gebruikt de biosynthese (deel van anabolisme) ATP en NADPH: dit is als geld (energie en electronen) dat binnenkomt en terug uitgegeven wordt, de moleculen (ADP, NADP) zijn slechts 'carriers'.

Met vriendelijke groeten,