Wat is de relatie tussen zwaartekracht en atmosfeer? Als er geen atmosfeer is, blijft de zwaartekracht dan onveranderd?

Paul, 67 jaar
13 december 2010

In een discussie(tje) met een hoogleraar wiskunde (over Einstein en Newton) kwam de vraag naar voren of de mens door een simpele sprong aan de zwaartekracht zou kunnen ontsnappen als er geen atmosfeer zou zijn.
Zou de zwaartekracht in zo'n hypothetisch geval onveranderd blijven bestaan en zouden wij deze alleen anders ervaren?
Dit alles met in het achterhoofd de gedachte: "zwaartekracht is".

Als je de atmosfeer zou wegnemen zou de zwaartekracht gewoon blijven bestaan. De zwaartekracht wordt immers opgewekt door de gigantische massa van de aarde, en die zou natuurlijk blijven. De reden waarom we de atmosfeer behouden is juist.... die zwaartekracht. Ook de moleculen in de atmosfeer "voelen" die zwaartekracht en kunnen niet zonder meer in het heelal verdwijnen. De totale massa van de atmosfeer wordt geschat op iets minder dan 1 miljoenste van de massa van de aarde zelf. Ze levert ook geen bijdrage tot de zwaartekracht die iemand op het aardoppervlak ondervindt, want ze bevindt zich volledig op een grote afstand dan de aardstraal van die persoon.

Als de atmosfeer zou verdwijnen zou er voor ons op het aardoppervlak niets veranderen... tenminste niet wat betreft zwaartekracht.

prof.dr. Paul Hellings