Waarom is het zo schadelijk voor de ecologische voetafdruk om het vliegtuig te nemen? Is de uitstoot werkelijk zo groot als die van 200 auto's?

Vicky, 21 jaar
21 november 2010

Op verschillende milieusites staat dat een vliegtuig nemen zowat het slechtste is wat je kunt doen voor je ecologische voetafdruk. We vragen ons af waarom. Stoot kerosine dan zoveel meer uit als benzine? En als je al die auto's optelt, compenseert dit dan niet? Of heeft het te maken met de productie van kerosine die zo slecht is voor het milieu?

Antwoord

Het is niet waar.

Een kg Kerosine veroorzaakt bijna precies evenveel CO2 als een kg benzine.  Als je dus met het vliegtuig naar Italie vliegt en 30 kg kerosine verbruikt (per persoon), dan heb je net evenveel CO2 geproduceert als wanneer je met de auto gaat en 30 kg benzine verbruikt (ook per persoon).  Voor langere afstanden blijken vliegtuigen zuiniger dan auto's, voor korte afstanden niet.

Kerosine is een net iets zwaardere aardoliefractie dan benzine.  De grondstof en de productiemethodes zijn bijna identiek.

Milieumensen argumenteren dat de CO2 door het vliegtuig geproduceerd "veel erger" zijn, en vooral de nevenproducten van de verbranding NOx-en (stikstokoxiden) en O3 (ozon), omdat o.m. het broeikaseffect op grote hoogte "efficienter" zou zijn.

Dit is een drogredenening, omdat de schade van de CO2-uitstoot moet gemeten worden op zeer lange termijn, decennia, eeuwen, in feite de tijd sinds de fossilisatie van de fossiele brandstoffen.

Door de turbulentie van de atmosfeer (stormen, weerfronten met cumulus-nimbus) wordt deze om de zoveel maanden volledig gemengd.  De emissies boven en onder hebben net hetzelfde langetermijneffect.

Reacties op dit antwoord

Er zijn nog geen reacties op deze vraag.

Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.

Zoek andere vragen

© 2008-2019
Ik heb een vraag wordt gecoördineerd door het
Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen