Als 20% van de opgewekte elektriciteit verloren gaat tijdens het transport over hoogspanningslijnen, is het dan niet milieuvriendelijker alle treinen terug op diesel te laten rijden?

Gijsbert, 28 jaar
12 mei 2008

Elektriciteit is dure energie omdat onderweg een groot percentage verloren gaat.

Daarom kan je bvb. beter verwarmen met stookolie/aardgas, omdat de volledige hoeveelheid energie ter plaatse kan aangewend worden.



Daarom vroeg ik me af of het ook niet milieuvriendelijker is om treinen op diesel te laten rijden. De volledige hoeveelheid energie kan dan ter plaatse worden aangewend worden.



En het koper boven de sporen kan dan verkocht worden : )



Afin, maar waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd ...?

Antwoord

Dat hangt er natuurlijk vanaf hoe je je elektriciteit opwekt. Elektriciteit uit een kerncentrale heeft bijvoorbeeld een veel lagere CO2 uitstoot veroorzaakt dan dezelfde hoeveelheid energie uit diesel.

Bovendien is een elektromoter een heel efficiënt type van motor. Dit in tegenstelling tot een verouderde dieselmotor zoals we die vaak in treinen aantreffen: die verstoken vaak veel meer diesel dan nodig is, enkel en alleen omdat ze slecht onderhouden zijn, veel onbruikbare warmte genereren, of slecht verbranden. Het verlies aan energie in een dieselmotor door verkeerd gebruik, slecht onderhoud of veroudering loopt veel hoger op dan 20%. Daarentegen zijn elektriciteitscentrales zo gemaakt dat ze zo efficiënt mogelijk energie produceren, omdat dat in het belang is van de producent. Dat verlies van 20% over de hoogspanningskabel is dan geen ramp.

Niet enkel vanuit ecologisch standpunt, maar ook vanuit economisch standpunt is het beter om niet teveel in te zetten op diesel: je gebruikt best verschillende soorten van energiebronnen om niet te afhankelijk te worden van éen. Gezien elektriciteit heel gemakkelijk op heel gevarieerde manieren op een ecologische manier opgewekt kan worden (zonnepanelen, windturbines, waterkracht, ...), blijft elektriciteit op korte termijn de belangrijkste energiebron voor de toekomst. Zeker omdat de olievoorraden stilaan voelbaar beginnen slinken, en de resterende olievoorraden meestal niet in de meest stabiele landen liggen - het treinticket riskeert heel snel heel duur te worden als we alles op diesel gaan laten rijden.

Reacties op dit antwoord

Er zijn nog geen reacties op deze vraag.

Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.

Zoek andere vragen

© 2008-2017
Ik heb een vraag wordt gecoördineerd door het
Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen