Welk insect maakte dit nest?

Jan, 59 jaar
9 oktober 2010

Ik heb een bolvormig ding aan het plafond in de garage met een opening. Het is ongeveer 5 cm in doorsnee, zeer fragiel en van binnen zie je raten zitten, zoals in een bijenkorf. Welk insect maakte dit? Diameter 4,5 a 5 cm. Kleur lijkt cremewit tot beige.
Er zit een opening aan de onderkant van ongeveer een 1/2 cm. Hij hangt aan het plafond. De bol lijkt van zeer dun papier-achtig materiaal gemaakt en het lijkt wel een dubbele laag te zijn. In de bol zitten raten die ongeveer dezelfde vorm hebben als in een bijennest, alleen kleiner. Ik zal een foto meesturen.
Wat voor insect is dit? Het is volgens mij geen bij of wesp, daar is de bol en/of de opening in de bol te klein voor.
Ik ben benieuwd naar uw antwoord.
Bij voorbaat dank dat u uw tijd hieraan besteed.

Beste Jan,

op het eerste zicht lijkt mij dit toch het begin van een wepennest te zijn. De jonge koningin die in het najaar wordt bevrucht zal overwinteren op een beschutte plaats (bv. zolder, garage) en in het voorjaar zelf het begin van een nest aanleggen. Het ballonvormige omhulsel evenals de raten worden gemaakt van met de kaken afgeknaagd hout en andere vezels dat door de koningin zelf wordt fijngekauwd en met speeksel of water wordt vermengd tot een grijs of bruingeel papierachtig materiaal. Typisch voor het nest van wespen zijn de horizontaal geplaatste raten; bij bijen staan die steeds verticaal. Het wespennest is oorspronkelijk vrij klein; de koningin legt in de zeshoekige cellen eitjes af, en de eerste larven worden ook door haar gevoed. Na de verpopping komen hieruit de werksters; zij gaan nu verder zorgen voor het voeden van de andere larven en de koningin, en ook voor de verdere uitbouw van het nest. Vanaf dan legt de koningin alleen nog eitjes. De werksters bouwen het nest stelselmatig verder uit tot een doorsnede van 20 tot 35 centimeter, de dikte van de wanden is dan 2 tot 3 centimeter. In dat nest komen dan ongeveer 8 raten (horizontaal) voor. Ik vermoed dat er bij het begin van de cyclus een en ander is misgelopen; allicht is de koningin gestorven, en is de kleine kolonie op die manier volledig verdwenen en het nest niet verder uitgebouwd.

Met vriendelijke groeten,