Zijn er nog levende wezens in dit universum?

Baele, 12 jaar
1 oktober 2010

Ik wil graag weten of dat er meer levende wezens zijn. Sommige zeggen van wel en de andere niet. En ik weet niet wat nu de waarheid is. Kunnen julie me helpen?

De waarheid is dat we het niet weten.  Zolang we geen duidelijke tekenen van leven elders hebben gezien, blijft het natte-vinger-werk.

De voornaamste reden waarom sommigen denken dat er op vele plaatsen in het heelal leven is, is gewoon dat het heelal zo groot is.  Waarom zou in dit grote heelal, met die miljarden miljarden sterren, onze Zon de enige zijn met een planeet waarop leven zich heeft ontwikkeld?

Het heelal is echter niet alleen heel erg groot, het is ook heel erg oud.  Als er op zovele plaatsen leven is, hoe komt het dan dat in al die tijd nog niemand van ginderachter - zo vragen anderen zich af - op een of andere manier tot ons is geraakt om het ons te komen vertellen?

Voor en natuurwetenschapper is leven (ingewikkelde) chemie.  We weten dat er elders in het heelal ook chemie gebeurt, en dat er redelijk ingewikkelde moleculen worden aangemaakt.  Maar tussen die redelijk ingewikkelde moleculen en de extreem complexe wezens die wij zijn, zijn er nog vele stappen, en de biologie kan vandaag nog niet zeggen hoe waarschijnlijk het is dat al die stappen gezet worden.

Je bent nog jong, en de wetenschap gaat snel vooruit.  Misschien krijg je in je leven ooit nog wel een duidelijk antwoord op je vraag.  Anders blijf je in het gezelschap van die vele generaties van mensen die deze vraag hebben gesteld en er geen afdoend antwoord op gekregen hebben...