Wat is het verband tussen zwaartekracht en tijd?

Ernst, 18 jaar
16 september 2010

Wat is het verband tussen zwaartekracht en tijd? Als tijd relatief is, houdt dit dan in dat op planeet X 10 jaar is verstreken en op planeet Y 1 jaar, in dezelfe periode? Is de tijdsbeleving alsnog overal hetzelfde? Is het niet zo door zwaartekracht, leven het fenomeen tijd creeƫrt?

De ruimte en de tijd in de omgeving van materie zijn inderdaad anders dan indien die massa er niet was.  Door de gravitatie gaat de tijd iets trager lopen dan indien er geen massa was.

Uw vraag over tijds"beleving" is een beetje dubbelzinnig.  Want opdat het effect echt betekenisvol zou zijn, moet het gravitatieveld heel erg groot zijn, en dan kan er van leven en "beleving" geen sprake zijn, uw lichaam zou al gewoon door de getijdenkrachten uiteengereten worden.  Maar stel dat het toch kon: dan zouden alle processen langer duren.  Het resultaat is dat u misschien langer zou leven, maar ook dat alles trager zou verlopen, met andere woorden de beleving zou dezelfde zijn.  U zou het alleen merken indien u er weer uit geraakte en met een oude bekende zou spreken die sneller verouderd zou zijn.  Maar hij zou ook meer meegemaakt hebben.  Kwantitatief althans, want hij zou het niet meegemaakt hebben van in een groot zwaarteveld te vertoeven.

Uw laatste zin begrijp ik niet zo goed.  Ook indien er geen leven was in het heelal, zou er tijd zijn.