Door de geschiedenis heen zijn er altijd een soort type mensen als uitvinders,ontdekkers en mensen die bepaalde theorieën in een tak van wetenschap ontwikkelen. Hoe verklaar je dat?

cees, 23 jaar
13 juli 2010

Door de geschiedenis heen zijn er altijd een soort type mensen geweest zoals uitvinders,ontdekkers (van bijv de gloeilamp) en mensen die bepaalde theorieen in een tak van wetenschap ontwikkelen zoals bijv een natuurwet. Kortom mensen die iets nuttigs hebben toegevoegd voor de mensheid. Hoe komt dit? Hebben zij een gave in hun hersenen hoe kun je dit verklaren? Want niet iedereen is een uitvinder of ontdekker.
En waarom zijn deze mensen in de meeste gevallen Europeanen, Amerikanen, Russen of Japanners?

Uitvinden moet je zien tegen de achtergrond van de samenleving waarin het gebeurt.
Er zijn periodes en plaatsen waar dit merkwaardig veel gebeurde. De Egyptenaren die in hun periodisch overstroomd land telkens de akkers moesten uitzetten vonden de meetkunde uit. De Chinezen vonden buskruit, vuurwerk en de boogbrug uit. Uitvinden is dus niet enkel gegeven aan de volken die je opsomt.

Het volstaat ook niet dat één mens een idee heeft: het moet erkend worden door zijn omgeving en een "overlevingsvoordeel" opleveren voor die omgeving. Zo was de periode rond de 2e eeuw voor Christus in Alexandrië bijz onder vruchtbaar voor fysica en wiskunde; daarna viel het uitvinden stil tot in de 12e eeuw in de Islamrijken rond de Middellandse zee (wiskunde, geneeskunde);daar viel het na twee eeuwen stil to de renaissance in West-Europa. Naarmate dit Europees model overgenomen werd in Amerika, Rusland ,Japan en nu China wordt ook daar uitgevonden. Merk op dat er een aantal grote wiskundigen en fysici zijn die geboren werden in Indië, China of Japan, doch die zich maar konden ontplooien door uit te wijken naar amerika of Europa. Het is dus niet enkel een kwestie van genetica.

Lees misschien het artikel in De Standaard van gisteren(15 juli) over het verband tussen IQ en hygiëne: ook dat is een valabele invalshoek.

Je vraag stelt dus een zeer complex probleem waar geen eenvoudig antwoord op te geven is.

Prof. Frans Cerulus

fysica, speciaal klassieke theoretische mechanica, electromagnetisme, quantummechanica, geschiedenis van de fysica .