Waarom hernemen in de lente bepaalde bloemen, planten en vooral ogenschijnlijk gelijkaardige boomsoorten in de vrije natuur op een toch vrij groot tijdsverschil?

Paul, 55 jaar
6 mei 2008

Van waar het relatief grote tijdverschil dat in de lente - vooral in de vrije natuur waar de omgevingsomstandigheden ongeveer dezelfde zijn en nauwelijks door de mens beïnvloed worden - bloemen, planten en vooral bomen (bvb. notelaar) weer tot "leven" komen met de daarbij horende bloei? Wat zijn hierbij de bepalende factoren?

Planten zijn geëvolueerd om op het voor hun ideale moment te ontluiken. Dit wordt meestal gereguleerd door enerzijds een hoeveelheid koude die ze moeten accumuleren (om zeker te zijn dat de winter voorbij is), en daarna een hoeveelheid warmte te accumuleren. Elke soort heeft echter andere grenswaarden voor de temperaturen die worden opgeteld. Die grenswaarden zijn door evolutie ontstaan: bomen lijken wel gelijkaardig, maar sommigen kunnen slecht vorst verdragen en zullen dus later ontluiken. Andere soorten nemen dan weer meer risico (=kans op schade door late vorst) maar profiteren dan meer van het uitblijven van concurrentie op dat moment.